Powered by Jasper Roberts - Blog

Pizzapannkaka

Godkväll, godkväll!
 
Vet ni vad? Idag, just denna fredagen, fick jag ett telefonsamtal med ett erbjudande som ger mig möjligheten att uppfylla en riktig dröm... Jag har gått runt med fjärilar i magen ända sen samtalet och är minst sagt upprymd! Exakt vad det är för erbjudande jag fått avslöjar jag vid ett senare tillfället, när allt är i rullning så att säga. Man ska aldrig säga för mycket i förväg, men ni kan lita på att jag ser fram emot detta nya kapitlet i mitt liv!
 
Fredag kväll alltså, har ni bänkat er framför tvn redan kanske? Vi tänkte göra det nu en stund och låta maten smälta (och även försöka smälta mitt telefonsamtal lite till). Innan jag parkerar ändan i soffan vill jag tipsa om hur man lätt kan göra en riktig vardagsfavorit till en helgfavorit med enkla medel. Ugnspannkakan är populär vardagsmat, den är god och mättande och väldigt enkel att göra. Vad sägs om att piffa upp pannkakan med lite pizzatopping? Ja, vips så är den enkla vardagsmaten omvandlad till lite helglyx!
 

Pizzapannkaka

 
 1 ugnsplåt: 6-8 portioner
 
  • 4,5 dl mjölk
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 3 ägg
  • ca 0,5 tsk salt
  • ca 300 gram bacon eller sidfläsk
  • 2-3 stora tomater
  • 4 msk oregano
  • ca 3-4 dl riven ost
 
  1. Tärna ner baconet/sidfläsket och lägg i en bakplåtspappersklädd (eller smörjd) djup ugnsplåt.
  2. Vispa samman ägg, mjölk, mjöl och salt. Häll pannkakssmeten över baconet/fläsket.
  3. Grädda pannkakan på 225 grader i ca 20 minuter. Ta ut pannkakan.
  4. Skiva tomaterna och placera ut dem på pannkakan.
  5. Krydda med oreganon och toppa med den rivna osten.
  6. Sätt tillbaka pannkakan i ugnen och grädda i ytterligare ca 15-20 minuter, tills osten fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad, och eventuellt lite chilisås.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook



#1 - - Lilian :

Åh vad god den var ...lär ju göra den fler ggr . Ska prova med salami o paprika nästa ggn .

Svar: Roligt att höra! :-D
Jessica Fransson