Powered by Jasper Roberts - Blog

Grekiska biffar i tomat- och paprikasås

God lördagsförmiddag alla fina!
 
Vet ni vad det bästa med att vakna upp en lördagsmorgon är? Jo, vetskapen om att man har hela helgen framför sig! Sovmorgon, långfrukost och ta-dagen-som-den-kommer mentaliteten! Kan man annat än älska den?
 
Vad vi ska göra idag? Ungefär exakt det: ta dagen som den kommer. Min lillebror kommer hit och hälsar på i eftermiddag, han och sambon skulle tydligen titta på någon hockeymatch hörde jag något om. Jag har ingen koll alls eftersom jag inte har något som helst intresse för hockey (eller någon annan sport för den delen), men kommer hit gör han hur som helst.
Personligen tänkte jag inte göra många knop denna helgen... Jag har nämligen en 6-dagar arbetsvecka att se fram emot nästa vecka, så slappa, slappa, slappa är mantrat denna helgen. Vad ska ni själva hitta på?
 
Nåväl, mat ska det bli också! Idag bjuder jag på härligt saftiga biffar med grekiska smaker. Jo, fetaostbiffar som badar i en härlig tomat- och paprikasås och serveras tillsammans med ugnsrostade grönsaker. Det, mina vänner, det är en middag som minst sagt heter duga!
 

Grekiska biffar i tomat- och paprikasås

 
4 portioner
 
Fetaostbiffar:
  • 500 gram blandfärs
  • 0,75 dl havregryn
  • 1 msk potstismjöl
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 gul lök
  • 1 ägg
  • 100 gram fetaost
  • salt och peppar
 
  1. Blanda samman havregryn, potatismjöl och mjölk  i en skål och låt det svälla i ca 15 minuter.
  2. Tillsätt sedan riven lök, ägg och färs. Salta och peppra och blanda samman till en smidig smet.
  3. Blanda sist ner smulad fetaost i färssmeten. 
  4. Forma till 8 stora biffar och bryn dem. Lägg dem sedan i en ugnssäker form.
 
Tomat- och paprikasås:
  • 2 grillade paprikor (på burk)
  • 2 dl krossade tomater
  • 1 dl vatten
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 msk basilika
  • salt och peppar
 
  1. Mixa samman paprika, krossade tomater och buljongtärning.
  2. Häll över i en gryta och tillsätt vattnet. 
  3. Koka upp och krydda med basilika. Smaka av med salt och peppar.
  4. Häll såsen över biffarna i ugnsformen.
  5. Tillaga på 200 grader i ca 20 minuter.
 
Servera tillsammans med ugnsstekt zucchini och paprika, extra fetaost att smula över, och ett härligt gäng oliver. Vill man ha lite extra kolhydrater till så är det väldigt gott med exempelvis ris eller bulgur. 
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook