Powered by Jasper Roberts - Blog

Fiskgratäng med ris och kaviar

Hej och god eftermiddag!
 
Vilken strålande tisdag det varit hittills! Solen skiner från klarblå himmel och det är så ljuvligt! Luften är dock kall även om det är 20 grader ute och man känner att hösten försöker tränga sig fram i solskenet. Riktigt härligt om ni frågar mig! Det enda negativa, om vi nu ska vara sådana en liten stund, är ju att det här värdet - varmt/kallt/varmt/kallt om vartannat - leder till förkylning... Japp, jag räcker upp handen och ställer mig till den förkylda skaran tillsammans med min 3-åriga dotter som snörvlar i kapp med mig. Vi får hoppas det är snabbt övergående.
 
Nåväl, tisdag idag alltså... Tisdagar är ju traditionellt fiskdagar! Fisk ska man ju helst äta flera dagar i veckan, men många verkar vara "dåliga" på det, eller har jag fel? Här hemma äter vi inte fisk flera dagar i veckan, men jag försöker servera det i alla fall en gång i veckan, och då är det faktiskt bra att ha en speciell dag att göra det varje vecka. Då är det lättare att det inte missas eller glöms bort. Så, fisktisdagar it is! 
Just denna fiskrätten är kanske lite annorlunda mot de fiskrätter man oftast brukar servera...? Vad sägs om en fiskgratäng, men inte med potatismos som traditonell, utan med ris istället!? Ja, det är faktiskt jättegott, och det skadar ju aldrig att det är en allt-i-ett-rätt som mer eller mindre sköter sig själv i ugnen: tacksamt så det förslår!
 

Fiskgratäng med ris och kaviar 

 
4 portioner 
 
  • 2 dl ris
  • 2 stora schalottenlökar
  • 600 gram fiskblock
  • ca 3-4 msk kaviar
  • 0,5 dl dill
  • 2 ägg
  • 2,5 dl mjölk
  • salt och citronpeppar
 

  1. Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Lägg hälften av det kokta riset i en ugnssäker form.
  3. Skala och finhacka löken och lägg den ovanpå riset i formen.
  4. Skär fisken i tärningar och lägg den ovanpå löken.
  5. Bred ut kaviaren på fisken, salta och peppra.
  6. Strö över dillen och toppa med resten av riset.
  7. Vispa samman ägg och mjölk och häll äggstanningen över gratängen. 
  8. Gratinera på 200 grader i ca 30-35 minuter, tills äggstanningen stannat.
 
Servera gärna gratängen med kokta ärtor eller bönor.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook