Powered by Jasper Roberts - Blog

Cannelloni med skinka och mozzarella

Söndag eftermiddag redan... Varför går helgen så snabbt?
 
Har ni varit och röstat nu då? Själv ska jag alldeles strax ta med mig hela familjen och bege mig ner till vallokalen och lägga min röst. Spännande värre det här! Efter jag gjort min plikt så ska vi köra hem till goda vänner och äta söndagsmiddag. Jag hörde talas om att det skulle bjudas på inget mindre än kålpudding - gud så gott! Jag älskar kålpudding, men äter det ganska sällan, jag liksom glömmer bort det, men ack så gott det är!
 
Sen blir det slapp söndag för hela slanten faktiskt. Ni vet, soffhäng och skitsnack, vad mer behöver man? 
 
Innan vi kör iväg så vill jag tipsa om en jättegott pastarätt! Pasta-allt-i-ett med smak av chilisås, basilika och mozzarella: några av mina favoritsmaker i en och samma rätt! Mums! Ja, den kanske är lite pillig att göra, men det betyder ju bara att den är perfekt att göra just på helgen när man har lite mer tid på sig. Den är för övrigt väl värd besväret.
 

Cannelloni med skinka och mozzarella

 
4-6 portioner
 
  • 2 paket färska lasagneplattor
  • 20 skivor rökt skinka
  • 2 bollar mozzarella
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • 1 dl chilisås
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 msk basilika
  • salt och peppar
 
  1. Dela mozzarellan i 20 lika stora skivor/bitar (spara gärna lite och strö över rullarna).
  2. Lägg ut lasagneplattorna. Lägg en skiva rökt skinka och 1 bit mozzarella på varje platta och rulla ihop till rullar.
  3. Lägg rullarna i en ugnssäker form.
  4. Koka upp grädde och mjölk med buljongtärningen. Smaksätt med chilisås och basilika. Smaka av med salt och peppar.
  5. Häll såsen över pastarullarna (toppa evetuellt med extra mozzarella) och gratinera i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook



#1 - - Anonym:

Lät jättegott... Men fattar inte hur man ska rulla dom? Lasagneplattorna är ju hårda...

#2 - - Anonym:

Knas ska ju va färska sorry hahaha