Powered by Jasper Roberts - Blog

Biffar i bacon- och kaprissås

Hej hallå!
 
Alldeles strax lunch nu, vad ska ni äta för gott idag? Jag är hemma alldeles själv idag, så idag blir det rester för min del, men inte klagar jag för det ska ni veta! Jag har nämligen en grekisk biff med tomatsås i kylen som jag gladeligen tänker sätta i mig! Mums!
 
Vet ni förresten vad jag gjort nu på förmiddagen? Jo, jag har beställt en matkasse för första gången någonsin! Jag har viljat prova länge nu, men har inte hittat någon som levererar hit helt enkelt (vi bor ca två mil utanför Växjö), men nu idag hittade jag! Så, jag slog till med en gång! 
Jag tillhör ju visserligen den skaran människor som tycker allt med matlagning är rolig, och då även planering och inhandling, men någon gång kan det ju vara roligt att testa något nytt! Så, jag beställde en kasse från Veckans Middag - standardkassen, bara för att prova. Så får vi se vad vi tycker om konceptet. Recension kommer så klart dyka upp här på bloggen, på Facebook och på Instagram när vi väl provat, så håll utkik! 
 
Nåväl, jag ska ju äta biff till lunch idag som sagt, så, jag tänkte att ni andra kanske också var sugna på biffar till middag så här mitt i veckan? Jamen, vilken tur, för då kommer här recpet på biffar i en riktigt smakrik sås gjord på bacon och kapris. Biffarna? Det är mitt standardrecept som jag (nästan) alltid utgår ifrån jag gör biffar, för saftigare biffar än dessa? Nej, det finns faktiskt inte! 

Biffar i bacon- och kaprissås 

4 portioner
 
Biffar:
  • 500 gram nötfärs
  • 4 msk osötat ströbröd
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 ägg
 
  1. Blanda ströbröd, salt, peppar och vatten i en bunke och låt svälla i ca 10 minuter.
  2. Vispa ner ägget till en slät blandning och arbeta sedan sist ner färsen. 
  3. Forma 8 stycken lika stora biffar av smeten och stek i lite smör så de får fin yta. Lägg sedan över biffarna i en ugnssäker form.
 
Bacon- och kaprissås:
  • 2 paket bacon i tärningar
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 4 msk kapris
  • 1 msk vetemjöl
  • 2 dl vatten
  • 1 msk balsamvinäger
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och peppar
 
  1. Skala och hacka löken och pressa vitlöksklyftan.
  2. Bryn löken och vitlöken lätt i en gryta tillsammans med baconet.
  3. Tillsätt kaprisen och strö över mjölet. Häll över vattnet och vinägern. 
  4. Smula ner buljongtärningen och låt koka upp.
  5. Låt såsen puttra samman i minst 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  6. Häll såsen över biffarna och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter, tills biffarna är genomstekta.
 
Servera tillsammans med exempelvis potatismos eller kokt potatis och en god sallad.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook