Powered by Jasper Roberts - Blog

Yakiniku - Biffwok

Välkommen fredag!! 
 
Denna fredagen, som alla andra fredagar, är alltid extra välkommen och jag tröttnar aldrig på att säga 'äntligen fredag'! Ja, trots att jag fortfarande är sjuk så det ändå extra roligt att det är just fredag och vi har hela helgen framför oss. 
Denna helgen ska vi inte göra något särskilt (vad jag vet nu), utan jag har mest tänkt att jag skulle bli frisk i första hand. Min son ska hem till en kompis och leka imorgon, och det längtar han enormt mycket efter. Han har gått hela veckan nu och räknat ner dagarna till lördag - sötnöt! Vi andra blir nog hemma, i alla fall tills jag är frisk igen som sagt.
 
Vad har ni för planer i helgen, ni kan väl berätta!?
 
Medan ni funderar på helgplaner så kanske ni vill ha ett fredagstips till matbordet? Jo, jag menar väl det! Jag älskar japansk mat! Jag bodde i New York City i två efter jag gick ut gymnasiet och där upptäckte jag japansk mat. Det finns många japanska restauranger i det stora äpplet, och jag blev en stammis på ett par av dem vill jag lova! Chicken Teriyaki och Beef Teriyaki står på toppen av favoritlistan, men så gör även Yakiniku. Yakiniku är en typ av biffwok med rena, japanska smaker. Smaker ja, det är just det som gör den japanska maten så faktistiskt i mitt tycke - den är smakrikare än de flesta andra länders. Det bästa med yakiniku? Det är att det är väldigt enkelt att göra hemma, och passar perfekt till fredagsmiddag, passa på att testa redan idag! 
 

Yakiniku


4 portioner
 
  • 600 gram nötkött - ex. entrecôte
  • 1 liten purjolök
  • 1,5 dl japansk soja
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 msk flytande honung
  • 2 tsk ingefära
  • salt och peppar
 
  1. Skär köttet i tunna strimlor. Strimla även purjolöken.
  2. Blanda samman soja, pressad vitlök, honung och ingefära.
  3. Lägg ner köttet och purjolöken i marinaden och låt marinera i minst 30 minuter (med fördel över natten).
  4. Häll av, men spara, marinaden och bryn köttet i en stekpanna. 
  5. Häll över marinaden och koka upp. Låt puttra några minuter.
  6. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med ris och en sallad eller kokta grönsaker. Ett tips är att även strö över sesamfrön vid servering för lite extra knaprighet. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

 
#1 - - Anonym:

Låter gott!👍😋
Sparas till annan dag☺️

Svar: Kul! :-)
Jessica Fransson

#2 - - Pernilla:

Provat att använda färsk ingefära? Hur mycket tar man då?
Tack för alla goda recept och härliga bilder som du delar med dig av! Trevlig helg! Och du.... ÄNTLIGEN FREDAG! :D

Svar: Jag har sällan färsk ingefära hemma, så nej, men skulle jag haft det så skulle jag nog haft i ungefär 1 msk riven. :-) Tack så mycket och ha en riktigt trevlig helg!
Jessica Fransson

#3 - - Marie Bergman:

Åh vad gott =)

#4 - - susanne:

Men döööör vad gott.

#5 - - susanne:

Men döööör vad gott.

#6 - - Amanda Niclasson:

Ser gott ut!

#7 - - sofia:

såg supergott ut!