Powered by Jasper Roberts - Blog

Temavecka: Halloween, med kladdkaka på menyn!

God eftermiddag fredag!
 
Hoppas ni haft en bra vecka och nu är redo för helg!?
 
Idag om exakt en vecka är det Halloween, så jag tänkte att det kunde vara roligt att köra en hel vecka med mat, bakverk och andra tips inför den amerikanska, och numera även mer och mer svenska, högtid. Så, den kommande veckan kör vi lite Halloween-tema här på bloggen! Vad sägs om det? :-) För att ni dessutom enklare ska hitta så har jag skapat en helt ny Halloween-kategori här på bloggen, kika in under veckan allt eftersom den fylls på vetja! 
 
Jag tänkte inleda tema-veckan med en riktig favorit i repis, nämligen min Halloween-kladdkaka! Den är enkel att göra och ungarna (och vuxna) älskar den! Tro mig när jag säger att den blir huvudattraktionen på vilken Halloweenbuffé som helst! Jag menar, vem tycker inte om choklad!?
 

Halloween-kladdkaka

 

Kladdkaka:
  • 3 ägg
  • 3 dl socker eller strösötning
  • 0,5 tsk vaniljpulver
  • 3 msk kakao
  • 2 dl vetemjöl
  • 100 gram smör
 
Garnering:
  • Vita minimarshmallows
  • Chokladsås på tub
  • Små plastspindlar
 
 

  1. Smält smöret och låt det svalna något.
  2. Vispa samman ägg och socker.
  3. Tillsätt vetemjöl, kakao och vaniljpulver. Vispa sist ner smöret.
  4. Häll smeten i en smord springform.
  5. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 20 minuter - den ska vara lös i mitten.
  6. Låt kakan svalna och lägg sedan på marshmallowsen. Gör ett spindelnät av chokladsåsen och toppa med att placera ut spindlarna i nätet.
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Hanna Östh:

åh vad gott det ser ut!

#2 - - Hanna Östh:

åh vad gott det ser ut!

Svar: Tack! 😃
Jessica Fransson

#3 - - Bella:

Åhh, ser ruskigt gott ut! :D

Svar: Tack så mycket! :-)
Jessica Fransson

#4 - - Mohammedi's | Art, model & designer:

snyggt

Svar: Tack
Jessica Fransson

#5 - - Dejans JUL:

Ser sjukt gott ut! vad duktig du är-

Svar: Tack ska du ha! :-)
Jessica Fransson