Powered by Jasper Roberts - Blog

Marängspöken

Godmorgon tisdag!
 
Är ni vakna än? Jag är uppe med tuppen idag eftersom jag ska jobba tidigt. Barnen ska jag alldeles strax lämna på förskolan och sen ska jag köra till jobbet. Det blir första jobbpasset på ett tag, så det ska bli kul att träffa alla igen. 
Efter jobbet ska jag hem och ställa mig i köket direkt! Imorgon ska jag ha lite Halloween-firande här hemma, och jag har fortfarande lite som jag måste fixa inför det. Jag har lite till som jag ska baka, och sen ska jag även förbereda morgondagens mat. Älskar mat man kan förbereda dagen innan.
Sen kommer min mamma hit ikväll och ska stanna några dagar så jag och barnen ska hämta henne vid tåget och sedan bjuda henne på mat. Jag tänkte mig en fiskgryta ikväll mamma-besöket till ära - kika in på Instagram ikväll för en liten sneak peak!
 
Vad ska ni själva hitta på en oktober-tisdag som denna? 
 

Marängspöken


Ca 20 spöken
 
  • 3 äggvitor
  • 2 dl strösocker
  • 2-4 rutor mörk choklad
 
  1. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills det blir en fast, blank smet.
  2. Spritsa ut höga toppar på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt.
  3. Gör små armar i sidorna genom att nudda lätt med fingret.
  4. Grädda marängerna på 100 grader i ca 1,5 timme. 
  5. Låt marängerna svalna och bli torra.
  6. Smält chokladen och gör små ögon av den med hjälp av en tandpetare. Låt kallna och stelna.
 

OBS!
Förvara marängerna torrt, gärna i en låda med lock. Blir de fuktiga, blir de sega.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

 
 
#1 - - Zeina :

Jätte fina. Duktig du är!

Svar: Tack ska du ha! :-)
Jessica Fransson