Powered by Jasper Roberts - Blog

Krabbelurer

Hej hej!
 
Vilken strålande fin söndag vi har här i Växjö-traken! Jag hoppas ni andra där ute också får uppleva en lika fantastiskt höstdag som vi! Passa på att njut menar jag.
Jag har precis kommit hem med min son som varit på kalas idag inne på Leos Lekland. En av hans bästa kompisar har fyllt 5, och idag var det dags att leka och fira på Leos. De hade haft kalas i Dinosaurierummet, och blivit bjudna på både korv med bröd, popcorn och marängswiss. Plus att de fick en varsin godispåse nu innan vi körde. Det var en väldigt lycklig kille jag hämtade upp efter jobbet, som inte alls tyckte att jag skulle komma och hämta honom "redan"! Härligt när de har så roligt tillsammans!
 
Nåväl, nu är vi hemma hur som, och jag då, hur har jag spenderat söndagen? Jo, på jobbet... Dessutom ska jag tillbaka dit snart igen för ett kvällspass också. Det blir en sen kväll ikväll med andra ord, men när jag kommer hem så väntar en liten kasse på mig! 
Jo, det är så här att jag ska idag få min första matkasse levererad till dörren, och jag är jättespänd på detta. Som jag nämnt innan så har jag länge varit sugen på att testa, mest bara för skojs skull, och nu äntligen, änligen har jag alltså hittat en som levererar ut till oss. Så, ikväll kommer första kassen, och jag ska rota igenom den direkt jag kommer hem sen! Självklart kommer jag dela med mig både på Instagram och här på bloggen också av både innehåll och vad jag tyckte om den. Så, håll utkik.
 
Här och nu blir det en riktig klassiker. Krabbelurer mina vänner, krabbelurer! Åh, så gott det är, och ack så barnsligt enkelt dessutom! Servera dem till lunch, eller mellanmål, eller varför inte fika på dem vet jag!? Redan i eftermiddag!
 

Krabbelurer 

 
12 stycken
 
  • 1,5 dl socker
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm vaniljpulver
  • 2 ägg
  • 1,5 dl mjölk
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna till en jämn smet.
  2. Stek krabbelurer på medelvärme. De är redo att vändas när det börjar bilas små bubblor på ovansidan.
 
Servera nygräddade tillsammans med grädde och sylt, eller socker. 
De är även jättegoda med lite kvarg och färska bär om man vill hålla sig på den lite nyttigare sidan!
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Life of Johanna:

krabbelurer är så gott!

#2 - - Matilda & Olivia:

Dem såg riktigt goda ut!
ska absolut testa att göra dem någon gång <3

Svar: Ja, det tycker jag! Tack! :-D
Jessica Fransson

#3 - - Anonym:

Kan man använda vaniljsocker istället för vaniljpulver??

Svar: Absolut! Använd då 1 tsk vaniljsocker istället. :-)
Jessica Fransson

#4 - - Anonym:

Ska det inte vara mer än 1,5 dl mjölk, smeten blev ganska hård.

Svar: Den ska vara "hård", 1,5 dö mjölk stämmer! :-) Man ska klicka ut smeten.
Jessica Fransson

#5 - - Anonym:

jag har alltid själv vaniljsocker i ser om lagom genom ta knogarna på degen om får deg på de har för lite mjöl i för ska ej vara kladdigt o fastna på knogarna om för mycket mjöl steks de ej o får ej färgytan om för lite mjöl flyter de ut istället