Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttfärsfyllda paprikapumpor

Godmorgon torsdag!
 
Idag ska jag strax iväg på ett jobbmöte och sen ska jag och mamma göra stan en stund tillsammans med barnen. Idag ska mamma åka hem igen, hon har varit hos oss i tre dagar nu, och barnen tycker att det är jättetråkigt att hon ska åka. Så, vi gör en liten utflykt av det och ger mamma skjuts hem så får vi hälsa på lite hemma hos henne också. Då blev det helt plötsligt inte lika tråkigt att hon skulle åka, eftersom de får följa med. ;-) Tänkte passa på att titta inom mina älskade morföräldrar också när jag ändå är i krokarna, det var alldeles för länge sedan jag träffade dem. 
 
Igår kväll hade jag ordnat en liten Halloween-bjudning. Mamma var ju här, och dessutom fick vi min lilla brorson på besök också. Mys. Själva Halloween är ju inte förrän imorgon, men eftersom jag ska jobba då så firade vi lite i förväg igår istället. Mycket prat, mycket skratt och mycket gott att sätta tänderna i! Till middag bhöd jag barnen på mumiekorvar, och vi vuxna? Ja, vi år fyllda pumpaparikor! Gott, enkelt och med en liten flärd av Halloween!  
 

Köttfärsfyllda paprikapumpor


4 portioner
 
  • 8 orangea paprikor
  • 500 gram nötfärs
  • 200 gram cream cheese
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk kalvfond
  • 1 msk paprikapulver
  • 3 msk ketchup
  • salt och peppar
 

  1. Finhacka löken och fräs den tillsammans med pressad vitlök.
  2. Tillsätt färsen och bryn tills den är grynig.
  3. Rör ner cream cheese och ketchup. Krydda med paprikapulver och kalvfond.
  4. Låt puttra samman några minuter och smaka av med salt och peppar.
  5. Skär av locket av paprikorna och gröp ur dem.
  6. Skär ut små pumpa-ansikten i paprikorna och lägg över dem i en ugnssäker form.
  7. Fyll paprikorna med färsröran och lägg på locket som en liten hatt.
  8. Gratinera på 200 grader i ca 25 minuter.
 
Servera exempelvis med ris och en god sallad, eller varför inte lite pommes frites om man känner för det.

 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook