Powered by Jasper Roberts - Blog

Kolakladdkaka

Hej igen och god eftermiddag!!
 
Jag är nyss hemkommen från jobbet ocyh hämtning på förskolan, så nu tänkte vi göra fredag här hemma! Ikväll har jag lovat barnen att det ska bli tacos, och de ser fram emot att få både hjälpa till med maten, och äta den. Vad är det med barn och tacos egentligen? Nåja...
 
Hur som helst så var jag bara tvungen att kika in här och tipsa er om en superb kladdkaka först! Igår eftermiddag var jag och barnen hembjudna på fika till min vän Maria och hennes barn. När vi kom dit doftade det ljuvligt i köket av en kladdkaka som stod i ugnen. En kolakladdkaka! En helt ny erfarenhet för mig, men den var så farligt god att jag bara måste dela med mig av receptet med en gång! Perfekt en fredagskväll om man vill ha något extra gott framför tvn, så passa på redan ikväll vetja. Kladdig, krämig kolasmak - kan man annat än älska?
 

Kolakladdkaka

8-10 portioner
 
  • 150 gram smör
  • 1 burk karamelliserad mjölk
  • 1,5 dl socker
  • 1,5 krm salt
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 3 ägg
 
  1. Smält smöret.
  2. Vispa samman den karamelliserade mjölken, socker, salt, smör och mjöl till en slät smet.
  3. Tillsätt äggen och vispa ordentligt.
  4. Smöra och mjöla en springform och häll i smeten.
  5. Grädda på 175 grader i ca 20-25 minuter.
 
Låt kakan svalna och strö över florsocker. Servera sedan med lätt vispad grädde. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Jonna:

Såg denna av en slump på instagram igår kväll och har väntat hela dagen på att du skulle lägga upp receptet, haha! Ser SÅ gott ut! :)

Svar: Så roligt! Välkommen hit till mig, och lycka till med bakandet!! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Anonym:

Ser jättegott ut... Måste testa... Karamelliserad mjölk är det när man kokar en burk kondenserad mjölk?
Mvh Frida

Svar: Tack! Nej, karamelliserad mjölk är redan färdigkokad!! Vill man koka själv heter den kondenserad mjölk. :-) Lycka till med bakandet! :-)
Jessica Fransson

#3 - - Martina:

Helt galet god!! Gjorde två igår ;-) Tillsatte även 1 tsk vaniljsocker och lite vaniljpulver, herregud säger jag bara :-P

Svar: Livsfarligt god helt enkelt! :-D
Jessica Fransson

#4 - - Sironess:

Hej, det ser tokigt gott ut. Vet du om man kan byta mjölet rakt av mot glutenfritt mjöl eller måste man använda lite mer? När jag gör vanlig rulltårta har jag bara bytt ut till glutenfritt men lagt till en extra deciliter...

Svar: Tack! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att baka med glutenfritt mjöl, så jag ska låta det vara osagt. Mitt bästa tips är att prova dig fram! Lycka till, och berätta gärna hur det gick sen! :-)
Jessica Fransson

#5 - - Helen:

Kommer baka denna gf imorgon. Kan lämna besked då.

Svar: Spännande att få höra hur det gått? :-)
Jessica Fransson

#6 - - Anonym:

Denna ska jag testa idag tror jag! Får manligt besök som gillar såna här saker så då får.man bjuda till! Såg underbart god ut!

Svar: Hoppas både baket och besöket gick efter förväntningar! :-)
Jessica Fransson

#7 - - Sara på Vardag.nu:

Nu är det kolakladdkaka överallt. Det nya bland bloggarna ;) Blir sugen på att testa, helt klart!

#8 - - Jasmin:

Bakade denna ikväll, blev hur god som helst!
Lät nog den stå inne någon minut för lite för jag tyckte att mittendelen smakade lite mycket ägg, kan varit att jag vispade lite dåligt efter jag haft i äggen också.
MEN definitivt något som kommer i repris hemma! :D

Svar: Hej Jasmin! Vad roligt att du tyckte om kakan! :-)
Jessica Fransson

#9 - - Anonym:

Hej ska bli spännande att prova denna kakan men måste bara kolla ska man smälta smöret ?! :)

Svar: Hänvisar till punkt 1 i beskrivningen. ;-)
Jessica Fransson

#10 - - Frida:

Mm det ser gott ut!

#11 - - Olini.blogg.se:

Ser riktigt mumsigt ut, kanske man ska testa?

Svar: Det tycker jag! 😃
Jessica Fransson

#12 - - Carina:

OJ! oj! såg himla goer ut! ... jag är en kladdkakoman ser du! Detta recept måste jag ha bara. :D

Svar: Ja, älskar man kladdkakor måste man testa denna! :-)
Jessica Fransson

#13 - - Cecilia Andersson:

såg ju jätte smarrigt ut!

#14 - - vegoplan.blogg.se:

det ser jättegott ut! mums!

#15 - - Felicia - Konstverk och mammaliv.:

Åh herre min gud.. Detta måste verkligen prövas!! Har aldrig ens smakat karamelliserad mjölk, men det låter och ser gudomligt ut, så måste nog göra detta recept snart. :D

Svar: Det tycker jag absolut, tror inte att du kommer bli besviken! 😃
Jessica Fransson

#16 - - Elina:

Men AAAH, vad god den ser ut!!
Kan man ha något annat än karamelliserad mjölk? Eller är det något man gör själv? Eheh...

Svar: Karamelliserad mjölk finns att köpa färdig i butikerna bland bakgrejerna! :-)
Jessica Fransson

#17 - - Felicia:

Vet inte hur jag snubblade in på din blogg, men kul att jag hittade det! Kakan ser jätte gott ut, detta ska prövas snarast! Perfekt att bjuda på hoppas jag :)

Svar: Välkommen! Kul att du hittade hit! :-) Ja, kakan är en riktigt bra bjudkaka, lycka till med baket! 😃
Jessica Fransson

#18 - - Anonym:

Mjölar du med vetemjöl eller vanligt ströbröd?

Svar: Det går bra med vilket som,eller bara smöra - det räcker det med.
Jessica Fransson

#19 - - Nethan:

Är ju Kladdkakans dag på fredag (7 nov), så måste ju bara prova denna då ;)
Kan man använda sig av en kokad, kondenserad mjölk? Har ngra burkar som jag kokat sen innan i ca 2,5 - 3 timmar... eller är den färdiga karamelliserade mjölken "rinnigare"? Har aldrig använt färdig, så vet inte hur den är i konsistensen...

Svar: Javisst kan du det Nethan! Det är just precis det som är karamelliserad mjölk! 😃
Jessica Fransson

#20 - - Anonym:

Funkar de lika bra med kondenserad mjölk min man köpte detta.hur gör man med kondenserad mjölk

Svar: Både ja och nej! Det funkar, men inte som den är! Du måste först koka burken, oöppnad i ca 3 timmar (täckt av vatten hela tiden), då blir den kolakräm och då kan du använda den i kakan sen! Lycka till! :-k)
Jessica Fransson

#21 - - Anonym:

Ok ska den koka på svag värme :-)

Svar: Medel :-)
Jessica Fransson

#22 - - Anonym:

Ok jätte tack

#23 - - Anonym2:

Det spelar ingen roll hur mycket värme du har på spisen. Kokar vattnet är det exakt 100 grader och blir aldrig mer eftersom det förångas när det blir varmare.

#24 - - Jenny:

Hej! Kakan ser supergod ut, tänkte testa att göra den. Hur stor form ska jag ha?

Svar: Hej Jenny! En springform på ca 25 cm i dm blir lagom. Lycka till, hoppas det smakar! 😊
Jessica Fransson

#25 - - Marie Wallin:

denna ska jag baka till mitt bröllop ser sååå god ut

Svar: Åh, vad roligt! Lycka till med baket, och stort grattis till bröllopet!! :-D
Jessica Fransson

#26 - - Anonym:

Hej, vilken storlek på formen använder du?

#27 - - Anonym:

Förlåt - ignorera tidigare kommentar om storlek på formen, såg just inlägg om det :-D...

#28 - - Elin:

Goddag! Vi har satt ihop en lista inför Kladdkakans dag på lördag där vi tagit med detta inlägg. Man kan även rösta på sin favorit, så uppmana gärna dina läsare att göra det :) http://blogg.se/article/2015/november/harliga-kladdkake-recept.html <- Här är länk till den.

Ha en underbar dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Vad roligt! :-) Tack ska ni ha! :-)
Jessica Fransson

#29 - - Elin :

Hejsan. Ditt recept fick flest likes i vår kladdkake-artikel. Vi kommer därför att lägga upp ditt recept på Blogg.se:s startsida och sociala medier under veckan. Stort grattis!

Svar: Tack! Sååå roligt!! :-D
Jessica Fransson

#30 - - Alice Larsdotter:

Ser supergod ut!

#31 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

mumms

#32 - - Julia:

Hej, superfin blogg!
Tänkte bara höra, smälter du smöret innan eller vispar du det rumsvarmt ner i smeten? :)

Svar: Hej hej! Tack så mycket. Jag smälter smöret, precis som det står i receptet. ;-)
Jessica Fransson

#33 - - clara:

åh vad gott det låter ska prova!

#34 - - Erica:

Åh ser otroligt gott ut! Är dock rädd för att det blir för sött.. :O

Svar: Personligen tycker jag den är allt annat än för söt, men det är ju så klart en smaksak, som allt annat. :-)
Jessica Fransson

#35 - - JUNITJEJ:

Mums!

#36 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

muuuums

#37 - - Hanna:

Så god den ser ut!

#38 - - Linnea:

Det ser helt galet gott ut!

#39 - - ByJuliaP:

Den låter helt otroligt god

#40 - - Sanna:

OMG, det här måste jag testa! Tack för receptet :)

#41 - - Helen :

Åhh så gott den har jag oxå gjort :)

#42 - - Emmy's Life:

Ser gott ut, men var i affären hittar man karamelliserad mjölk? :o

Svar: Står u samma hyllor som resten av baksakerna!! 😃
Jessica Fransson

#43 - - Sanna:

Den här ser verkligen ut som en DRÖM!! Mums!

#44 - - Anna Berggren:

Måste testa!! *dregel*

#45 - - Caroline:

Detta måste jag testa!
Säkert gott till en massa friska hallon med! :)

#46 - - rememberthiis.blogg.se:

mums :D

#47 - - Liene Svärd:

mm verkar otroligt gott :)

#48 - - Alice:

Men du,vilken dröm!

#49 - - Pernilla :

Går det bra i vanlig rund form utan "hål i mitten ) har ju ingen springform..😢

Svar: Jag använder också springform utan hål, alltid. 😃
Jessica Fransson

#50 - - Martina:

Älskar kladdkaka och älskar kolasmak, så ska helt klart prova denna! :)

#51 - - Anonym:

Attans! Jag gjorde just 2 kakor med endast kondenserad mjölk😱
De ska vara till min sons namngivning! Är det någon som testat hur det blir? Är det bara å slänga då?