Powered by Jasper Roberts - Blog

Halloween-cupcakes

Hej igen!
 
Hoppas ni haft en bra start på veckan hittills? Jag har själv varit ledig idag och jag och barnen har haft en riktigt mysig hemmadag idag. Vi har bakat i massor kan jag meddela! Det är som sagt dags för Halloween i veckan, och jag har bjudit hit gäster på middag och Halloween-fika. Så, förberedelserna är alltså minst sagt i full gång, och idag har vi åstadkommit både det ena och det andra läskiga i köket som kommer dyka upp här på bloggen under veckans gång fram till fredag.
 
Faktum är att vi tjuvstartade lite redan igår kväll. Min kusin och hennes lilla familj kom och hälsade på en stund på eftermiddagen efter barnens kalas. Vi åt baconlindad fläskfilé och potatisgratäng, och sen passade jag på att baka några cupcakes för att bjuda på lite fika också. Det blev "Pumpa-cupcakes" som jag färgade med svart och orange hushållsfärg. Det bästa med cupcakesen? Otroligt goda och saftiga! 
De fina muffinsformarna med tillhörande pumpa-dekoration hittade jag på Kalaskungen. Jag fick mina muffinsformar i brevlådan dagen efter jag beställde dem, så passa på att beställa med en gång så hinner ni få hem dem innan Halloween på fredag! 
 

Halloween-cupcakes

 
 
20 cupcakes
 
Muffins:
  • 100 gram smör
  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 1 krm vaniljpulver
  • 2 dl mjölk
  • 1 msk pressad citron
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • svart hushållsfärg (finns bl.a. på Panduro)
 
Glasyr:
  • 100 gram cream cheese
  • 500 gram florsocker
  • orange hushållsfärg (finns bl.a. på Panduro)
 
  1. Vispa samman ägg, socker och vaniljpulver.
  2. Smält smöret och rör ner det tillsammans med mjölk, pressad citron och svart hushållsfärg.
  3. Tillsätt mjöl, bakpulver och salt och vispa till en slät smet.
  4. Lägg muffinsformar i en muffinsplåt (eller på en ugnsplåt) och fyll formarna till knappt hälften med smet.
  5. Grädda muffinsen på 200 grader i 8 minuter tills de är "torra", känn gärna med en sticka.
  6. Låt muffinsen kallna helt.
  7. Vispa samman alla ingredienserna till frostingen och spritsa eller bred ut den på muffinsen.
 

Tips!
Dekorera gärna dina cupcakes! Använd exempelvis spindlar, pumpor eller andra läskigheter där att få den där riktiga Halloweenkänslan. På mina har jag även toppat med ett orangefärgat sockerströssel för att ge dem lite extra flärd och glans.  

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Anonym:

😁