Powered by Jasper Roberts - Blog

Gravstenar av chokladmousse

Godmorgon, godmorgon!
 
Upp och hoppa allihopa nu om ni inte redan är uppe! Idag är jag ledig och ska bara umgås med mina små och med min mamma som är här och hälsar på tills imorgon. Vad vi ska göra exakt? Ta dagen som den kommer, umgås, skratta och ha roligt tillsammans. Kanske blir det en liten utflykt in till stan, ja, antagligen. 
I eftermiddag sen så har jag en hel del att stå i om man säger så. Ikväll ska jag nämligen bjuda på lite Halloween-party här hemma. Ja, jag vet, Halloween är inte förrän på fredag, men eftersom jag ska jobba på fredag kväll så firar vi lite i förväg istället. Det ska bjudas på mat, och det ska bjudas på fika! Fikat är klart - det har jag hållt på och fixa med i över en vecka nu - så det är "bara" maten jag ska fixa senare. Blir väldigt enkel, men god mat som jag förberedde redan igår. Perfekt!
 
På tal som enkla, men goda tips för Halloween så kommer här ännu ett! Det här är mitt allra bästa tips på efterrätt till Halloween-bjudningen, som även den kan förberedas en dag i förväg om man vill. Väldigt enkel hemmagjord chokladmousse "utklädd" till gravstenar!
 

Gravstenar av chokladmousse


4-10 portioner
 
Chokladmousse:
  • 1 dl Milda Visp
  • 1 dl Kesella
  • 100 g mörk choklad
 
Dekoration:
  • Finger Mariekex
  • Oreokakor
  • 2 bitar mörk choklad
 
  1. Vispa grädden hårt. Rör sedan ner kesellan i grädden.
  2. Smält chokladen över vattenbad och rör sedan ner den i ett jämt flöde.
  3. Portionera upp moussen i glas och ställ dem sedan i kylen i minst 1 timme för att stelna. 
  4. Ta bort fyllningen från Oreokakorna, och finkrossa sedan själva kexen. Strö ut kexen över chokladmoussen så det ser ut som jord.
  5. Skriv RIP på ena kortänden av finger Mariekexen med hjälp av smält choklad och en tandpetare. Stick sedan ner kexen i moussen så det ser ut som gravstenar.
 

Tips!
Ont om tid? Köp chokladmousse, eller chokladpudding i affären. Bara att vispa ihop, låta stelna och sedan dekorera.

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Anonym:

Vilken grädde? Står inte i receptet! Ser läskigt gott ut!

Svar: Milda Visp är grädden :-)
Jessica Fransson

#2 - - ida näs:

Vad gott det ser ut! Ska kanske baka sånna :)

Svar: Tack! :-) Det tycker jag absolut!
Jessica Fransson

#3 - - sandra:

super fina! det blir nog såna imorgon kväll :) lätt och snabbt, tummen upp!

Svar: Tack ska du ha! Ha en riktigt trevlig Halloween! :-D
Jessica Fransson