Powered by Jasper Roberts - Blog

Falukorvsparisare

Hej hej allesammans denna fina höstonsdag!
 
Nu är jag äntligen hemma från jobbet igen, och det ka bli skönt att göra onsdagskväll sen. Idag blir det ännu en lugn kväll som jag kommer spendera med lite "hemläxa" inför morgondagens gruppmöte med min Ny Vikt på Sikt-grupp på lassarettet. Inför morgondagen fick vi i uppgift att skriva matdagbok, vilket jag gjort under några dagar nu - allt som kommer i munnen både i mat- och vätskeväg. Utöver det så skulle vi reflektera kring några frågor angående våra matdagböcker, och det måste jag sätta mig med ikväll.
 
Hur som haver... Mat ska det bli! Idag kommer veckans andra middag från matkassen vi köpte från Veckans Middag, och det är Parisare på falukorv. Ja, traditionellt sett ska man göra parisare på just korv, men det finns ju klart andra varianter också. Till dessa parisarna fick vi hem färdigskruna falukorvsparisare, vilket var väldigt smidigt och behändigt! Maten i sig går ju dessutom att göra färdigt på mindre än 10 minuter, vilket alltid är ett plus! Dessutom passar de perfekt som utflyktsmat! Det bästa? Ja, det bästa är ju så klart att det var galet, galet gott! 
 

Falukorvsparisare

 
4 portioner
 
  • 8 skivor falukorv
  • 4 ägg
  • Senap (gärna fransk)
  • 2 tomater
  • 0,5 gurka
  • 0,5 rödlök
  • 0,5 huvud romansallad
  • Flingsalt
  • Svartpeppar
  • 8 skivor formfranska
 
 
  1. Skiva falukorven i skivor och stekt dem lätt på båda sidorna.
  2. Stekt brödet i smör. Salta och peppra.
  3. Stek äggen gyllene och krydda dem med lite salt.
  4. Skiva tomaterna, gurkan och löken.
  5. Bred ut senap på hälften av brödskivorna.
  6. Bygg upp parisarna med falukorv, stekt ägg, sallad och grönsaker.
 
Tips!
Tycker man inte om senap går det lika bra med exempelvis ketchup, eller varför inte färskost!
 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook


#1 - - Mia:

Mums så gott med parisare! Väldigt många år sen sist jag åt det men det är ju riktigt gott. Jag brukar ha senap, lök och bostongurka på min parisare och inget ägg :)

Svar: Ja visst är det, och så lätt att fixa ihop lite snabbt! :-)
Jessica Fransson