Powered by Jasper Roberts - Blog

Chokladbollsspöken

Hej igen och god kväll!

Ja, då är denna söndagen också snart förbi, och därmed även helgen. Jag och barnen har spenderat dagen på Leos Lekland där vi var på 4-års kalas för en av deras förskolekompisar. Det var kalas i Dinosaurierummet och det serverades marängswiss, ja och så klart en massa bus och lek! Mer än nöja barn kan jag säga, och mycket nöjd födelsedagspojke också. Det enda tråkiga var som vanligt att behöva åka därifrån. ;-)
 
Nu har vi hunnit landa hemma en liten stund i alla fall och jag ska om en stund ta tag i kvällen middag. Ikväll tänkte jag servera räkor! Heta räkor till mig och sambon, och lite mildare räkor till barnen, tillsammans med ett stort gäng häligt wokade grönsaker och gott bröd vid sidan om. Ja, ni får kika in på Instagram senare under kvällen helt enkelt och ta er en titt.
 
Först och främst ska vi dock fokusera på dagens Halloween-tips! Det är Halloween-temavecka på bloggen, och dagens tips är något av det absolut enklaste man kan tänka sig - Chokladbollsspöken. Ja, det är precis så enkelt som det låter: helt vanliga chokladbollar som täcks med vit vaniljsmakade marsipan för att se ut som spöken. Ögonen och munnen har jag ritat med en svart livsmedelspenna som jag köpt på Panduro, speciellt framtagen för att användas på bakverk. Har man dock inte tillgång till några livmedelspennor kan man ju alltid använda russin istället. Hur som helst - barnen älskar dessa små söta spökena!
 
 
Chokladbollsspöken

10 spöken
 
  • 100 g smör
  • 1,5 dl socker
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 msk kallt kaffe
  • 5 dl havregryn
  • 400 gram vit marspian med vaniljsmak (finns färdig från Odense)
  • Svart livsmedelspenna (finns bl.a. på Panduro)
 

  1. Blanda samman alla ingredienserna till en smet, gärna med hjälp av assistent eller matberedare.
  2. Rulla 10 stora bollar av smeten. 
  3. Kavla ut marsipanen och ta ut 10 stora rundlar. Se till att rundlarna är större än chokladbollarna.
  4. Lägg marsipanen som ett "täcke" över chokladbollarna.
  5. Rita ögon och mun med livsmedelpennan. 
 
Tips!
Det går lika bra att använda sockerpasta istället för marsipan om man vill. Sockerpastan är något lättare att arbeta med, men marsipanen ger, i mitt tycke, mycket godare smak. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook