Powered by Jasper Roberts - Blog

Bakad potatis med kyckling- och curryröra

Nu, nu, nu gör jag äntligen fredag!
 
Ja, det blev en ganska lång dag idag, men nu är vi äntligen hemma i alla fall. Först jobb och sen hämta barnen på förskolan som inte ville hem så jag satt och pratade en bra stund med en av föreskolelärarna medan barnen fick leka av sig lite till. Tänk vilken tur jag har som har så bra personal som tar hand om mina barn på dagarna, det är jag tacksam för!
Efter hämtning blev det en liten runda till affären för att handla inför helgen. Jag och barnen är hemma själva ikväll då sambon är ute på galej med sitt jobb, så, barnen fick bestämma helt själva vad de ville ha till middag. Den ena ville ha hamburgare, och den andra ville ha nuggets - för nej, de kan så klart aldrig komma överens. ;-) Nåja, det blev både hamburgare och nuggets hur som haver. Köpte de nya Nuggetsen från Max som Kronfågel har i frysdisken, aldrig provat dem innan så vi får se vad vi tycker om dem om en stund. 
 
Har ni kanske också precis kommit hem och längtar efter att få göra fredagskväll? Jo, många har nog det misstänker jag, och kanske vill ni även ha god fredagsmiddag på bordet som gärna få gå snabbt? Japp, men vilken tur att jag har just ett sådant tips till er idag då - bakad potatis mina vänner. Jag säger bara bakad potatis! Rör ihop röran medan du kör potatisen klar i micon och middagen är på bordet på nolltid!
 

Bakad potatis med kyckling- och curryröra 

 
4 portioner
 
  • 4 bakpotatisar
  • 2 dl naturell kvarg
  • 100 gram cream cheese
  • 3 msk mango chutney
  • 2 tsk curry
  • 500 gram salladskyckling (eller tänad, stekt kycklingfilé)
  • salt och peppar
 

  1. Skåra potatisen och ställ in dem i ugnen på 225 grader i ca 45-60 minuter, beroende på storlek, eller kör dem på full effekt i micron i ca 10-15 minuter.
  2. Blanda samman kvarg, cream cheese, mango chutney och curry.
  3. Rör ner kycklingen.
  4. Smaka av med salt, peppar och evetuellt mer curry efter smak.
 
Servera potatisen tillsammans med kycklingröran och strimlad isbergssallad. Toppa med kycklingkrydda.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - lillavild:

Hur bestämmer du matsedel för veckan? Väljer du efter vad som finns hemma och "behöver ätas upp", eller vad som är på extrapris i affärerna, eller vad du och familjen är sugna på?

Svar: Hej! Det är nog en kombination av alla tre faktiskt. Ofta när jag handlar så handlar jag billigt som jag sedan fryser in, så det alltid finns en full frys. När det sedan ska skrivas matsedel så utgår jag till stor del från det som finns i frysen, och även om vi är sugna på något särskilt. Sen köper jag till de specerier jag behöver för veckan. :-)
Jessica Fransson