Powered by Jasper Roberts - Blog

Saffranskladdkaka

Godmorgon 1a Advent!
 
Ja, mina vänner idag är det dags att tända det första adventsljuset! Fyra veckor kvar till jul och dags att börja med allt julstök. Julklappar, julmat och framför hoppas vi att julstämningen infinner sig under de kommande veckorna. Har ni någon julkänsla än tycker ni? 
 
Själv ska jag resa bort veckan innan jul och har med andra ord en hel del att fixa dessa kommande två veckorna. Julklapparna måste inhandlas och slås in... Jag har ännu inte köpt en enda julklapp men har en lista på vad som ska inhandlas i alla fall, på det mesta. Allt måste hur som helst bli klart innan den 14/12 när jag sätter mig på flygplanet som ska ta mig till varmare breddgrader för sen är jag inte hemma igen förrrän dagen innan julafton och då finns det ingen tid. 
 
Hur som helst, en sak i taget! Första Advent idag som sagt, och dags att mysa, mysa, mysa! Vad sägs om en en riktigt julsmakande kladdkaka till kaffet? Ljuvligt doftande, gyllengul saffranskladdis som förgyller vilken fika som helst. Jag önskar er alla en riktigt mysig och julig Första Advent.
 

Saffranskladdkaka

 
8-10 portioner

  • 3 dl socker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 krm vaniljpulver
  • 1 krm salt
  • 3 ägg
  • 100 gram mandelmassa
  • 150 gram smör
  • 1 gram saffran (2 påsar)
 
 

  1. Vispa samman socker, mjöl, vaniljpulver och salt tillsammans med äggen.
  2. Riv ner mandelmassan i smeten.
  3. Smält smöret, och rör sedan ner saffranet i smöret.
  4. Häll över smör och saffran i smeten och vispa till en slät smet.
  5. Smöra och mjöla en springform och häll i smeten.
  6. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 18-20 minuter.
  7. Låt svalna något innan servering.
 
Saffranskladdkaka är jättegod att servera med vispgrädde, gärna smaksatt med lingon! 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Elisabeth Ribbe Andersson:

Tack för du låter oss ta del av bilder och recept!

Svar: Tack själv för att du läser! :-D
Jessica Fransson

#2 - - Emiza:

ser gott ut :D kommer att testa

#3 - - Camilla:

Jättegott, kör på samma recept!

#4 - - kerstin ehrenholm:

ser god ut

#5 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Mmmmm.... ser super gott ut :) Kram

#6 - - angelica:

åh, ser ju himmelskt gott ut!

#7 - - Julia :

Åh, herregud. Denna måste jag testa. Har du kommit på receptet själv?