Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatis- och korvsoppa

Hej och god förmiddag allesammans!
 
Ledig tisdag för mig idag, och ni kan tro att denna sovmorgonen var efterlängtad!! Ja, efterlängtad är bara förnamnet till och med! Förra veckan på jobbet var tuffare än vanligt och jag är i behov av min lediga dag idag, så jag ska passa på att njuta av att göra precis ingenting!
Jag och barnen ska bara vara hemma och rå om varandra och ta det lugnt. Jag misstänker att det kanske blir både en och två filmer under filten i soffan idag, och ni kan tro att jag ser fram emot det. 
 
Vad ska ni själva hitta på en tisdag som denna?
 
Mat ska vi alla förstås ha! Här hemma blir det en variant på dillkött ikväll tänkte jag - på kyckling. Längtar redan liten efter maten ska jag erkänna bara för det. Vi ska ju dock strax äta lunch... Den ultimata lunchen? Ja, helst ska det ju vara mättande, gott och lättsamt och ni frågar mig. Sallader är jättebra lunchmat tycker jag, eller matiga mackor eller soppor. Så, soppa it is idag! Något av det allra enklaste man kan göra är en buljongbaserad soppa och fylla den med enkla, men goda ingredienser såsom exempelvis korv och potatis! 
 

Potatis- och korvsoppa



 
  • 4-6 potatisar
  • 3-4 morötter
  • 1 dl gröna ärtor
  • 400 gram falukorv
  • 15 cm purjolök
  • 1 msk persilja
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 8 dl vatten
  • Salt och peppar
 
  1. Skala potatis och morötter och skär dem i bitar/skivor.
  2. Dela korven i bitar och fräs den tillsammans med potatis och morötter i en stor gryta.
  3. Häll över vatten och smula ner buljongtärningarna.
  4. Koka upp och låt puttra sakta in ca 5-7 minuter.
  5. Hacka purjolöken och tillsätt den i soppan tillsammans med ärtorna och persiljan.
  6. Låt koka ytterligare i knappt 5 minuter. 
  7. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera gärna soppan tillsammans med en klick senapscreme. Senapscreme gör man genom att blanda naturell kvarg (eller creme fraiche) tillsammans med senap efter smak - jag använder gärna en grovkornig skånsk senap.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook