Powered by Jasper Roberts - Blog

Laxgryta med indiska smaker

Godmorgon tisdag!
 
Sovit gott inatt? Visst är det märkligt att man alltid sover bäst när man vet att man får sova länge, ta sovmorgon, eller är det kanske bara jag? Jag sover aldrig lika bra när jag vet att klockan ska ringa... Kanske är der en rädsla för att försova sig? Att man därför inte riktigt vågar somna? 
Nåväl, ska alldeles strax börja jobba och sen blir det inte mycket mer avancerat än så idag. Kanske en snabb vända till affären efter jag hämtat barnen från förskolan efter jobbet... Kvällen sen ska jag spendera en liten del av just på barnens förskola - det är dags för utvecklingssamtal, och det är alltid spännande. Speciellt spännande ska det bli att se vad de säger om dottern som ju i augusti började på nya avdelning för de lite större barnen. 
 
I övrigt ska det så klart bli middag också! Har ni några middagsplaner för kvällen än? Det är ju tisdag, så vad sägs om lite fisk kanske? Lite lax? Förra veckan när min mamma var på besök så bjöd jag henne på denna laxrätten som jag fått i samband med en matkasse från Veckans Middag, och det var en riktigt succé! Jag smaksatte grytan lite extra med buljong och fisksås som jag hade hemma, tyckte att det piffade till rätten lite extra. Barnen skrapade tallrikarna, mamma tog om två gånger och jag själv lät den goda maten tysta mun - vilket är stort för en riktig pratkvarn som mig!
Vi pratar om lax och minimajs i en smakrik gryta smaksatt med smaker från Indien. Vi pratar om lime, citrongräs och garam masala, ja, helt enkelt en fantastiskt god kombination! Jag tillsatte dessutom lite buljong och fisksås, utöver det som stod i receptet, och resultatet blev en riktig höjdare. Ni bara måste prova! 
 

Laxgryta med indiska smaker


4 portioner
 
  • 500 gram laxfilé
  • 1 citrongräs
  • ca 15 cm purjolök
  • 1 burk minimajs
  • 2 tsk garam masala
  • 1 burk kokosmjölk
  • 3 dl vatten
  • 1 lime
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 3 tsk fisksås
  • salt och peppar
 
  1. Strimla purjolöken och banka med en kniv på citrongräset så det spricker lätt.
  2. Fräs purjolök, minimajs och citrongräs tillsammans med garam masalan ett par minuter.
  3. Häll över kokosmjölken och vattnet och smula ner buljongtärningen. Låt koka upp och puttra samman i ca 10 minuter.
  4. Tärna laxen och lägg ner den i grytan. Låt puttra ytterligare ca 5 minuter.
  5. Red av grytan till önskad konsistens. 
  6. Smaksätt med fisksås, pressad lime och salt och peppar.
 
Servera laxgrytan tillsammans med kokt ris, och gärna ett gäng härligt gröna ärtor.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook