Powered by Jasper Roberts - Blog

Kräftpaj

God eftermiddag!
 
Jag är nyss hemkommen från jobbet nu, och det är ännu en trist och grå höstdag ute. Jag längtar redan till våren igen, och hoppas innerligt att det inte blir en lång vinter i år... Vad tycker ni? Tillhör ni den skaran som älskar vintern kanske? Det gör i alla fall inte jag. Jag älskar värmen och ljuset på våren och sommaren och önskar jag kunde få ha sommarhalvår året om. Nåja, det är som det är. ;-)
 
Just denna gråa höstonsdag ska jag iväg till en arbetskollega på hemförsäljningsparty med heminredningsprylar. Jag har aldrig varit på det innan så det ska bli spännande att se vad som erbjuds, kanske kan man lyckas hitta någon fin julklapp? Jag har dessutom hört ryktats om att det ska bjudas på fika, och det är ju alltid mysigt att fika, speciellt när de flesta från min arbetsplats ska dit. Det kommer bli en skön lillördag helt enkelt!
 
Exakt vad jag kommer fika på vet jag inte, men vad jag dock vet är att i dessa gråa tider så finns det ett enkelt sätt att pigga upp vardagen lite. Ja, men maten så klart! Färgglatt och gott på tallriken lyser upp även den mest gråa av kvällar. Varför inte bjuda på en krämig paj en onsdag som denna vetja? Fyll den med kräftstjärtar och smaksätt med något så typiskt svenskt som dill och middagen är räddad även idag. 
 

Kräftpaj


4-6 portioner
 
Pajskal
  • 3 dl mjöl
  • 100 gram smör
  • 3 msk vatten
 
Fyllning
  • 3 dl creme fraiche
  • 3 ägg
  • 1 burk kräftor i lag
  • 1 msk fisksås
  • 1-2 msk citron
  • 3-4 msk dill
  • Salt och Citronpeppar 
 
  1. Blanda samman alla ingredienserna till pajdegen, gärna med hjälp av en matberedare.
  2. Tryck ut degen i en paj- eller springform och nagga bottnen med en gaffel.
  3. Vispa samman creme fraiche med äggen, fisksåsen och pressad citron.
  4. Rör ner kräftstjärtarna och dillen. Smaka av med salt och citronpeppar.
  5. Häll över fyllningen in pajskalet.
  6. Grädda pajen på 225 grader i ca 30 minuter, tills pajen stannat. 
 
Servera gärna med en god kripsig sallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook