Powered by Jasper Roberts - Blog

Mammas köttfärsås

Hej hej allesammans!
 
Nu har jag klarat av denna arbetsdagen med, och nu brinner det lite i knutarna här... Ikväll ska vi iväg med jobbet på en avtackningsmiddag för vår chef som går i pension nu till sommaren. Jag ska hem till en kompis och göra mig iordning, och sen är det ganska bråttom att köra in till stan om vi ska hinna i tid till avtackningen. 
 
Så, dagen till ära blir det ett riktigt snabbtips till middag; köttfärsås! Köttfärsås finns det säkerligen lika många recept på som det finns kockar ungefär, och jag har själv många olika jag brukar variera mellan. Just denna köttfärssåsen är dock den jag är uppväxt med - den som mamma alltid gjorde när jag och min bror var små, och den hon fortfarande gör när jag och barnen kommer och hälsar på. Jag älskar den, och barnen älskar den, och det är nog det mest försvenskade recept på köttfärsås som finns. ;-)
 

Mammas köttfärssås

 
 
4 portioner
 
  • 500 gram blandfärs
  • ca 2 msk lökpulver
  • ca 1 msk aromat
  • 2-3 msk kinesisk soja
  • 4 msk vetemjöl
  • 4 msk ketchup
  • 1 köttbuljongtärning
  • 8 dl vatten
  • salt och peppar
 
  1. Bryn köttfärsen tills den blir grynig.
  2. Smaksätt med lökpulver, aromat, soja och ketchup.
  3. Strö över vetemjölet och häll över vattnet. Smula ner buljongtärningen och låt såsen koka upp.
  4. Låt putta sammans i ca 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokt spagetti.