Powered by Jasper Roberts - Blog

After Eight-tryffel

Freeeeeedag!!
 
Hej mina fina läsare! Ja, det är fredag kväll! Oj, som jag längtat efter helgen denna veckan - jag har haft så mycket att göra på jobbet verkligen så lite ledigt nu känns verkligen förtjänat som man säger så. 
Efter jobbet idag så packade jag in mig själv och barnen i bilen och sen körde vi 10 mil söderut till Blekinge där vi just nu alltså befinner oss, hemma hos min kära lilla mamma. Det är marknadshelg denna helgen så det kommer bli en massa spring, en massa godis och sockervadd och en helt del "gatumat" med andra ord. Underbart! För att inte missa något från min helg så kika in hos mig på Instagram där jag dagligen uppdaterar med massor med mat- och vardagsbilder! 
 

@vardagsmatalajess

 
Faktum är att vi alldeles strax tänkte bege oss ner till marknaden, men eftersom det faktiskt är fredag så tänkte jag först bjuda på en liten goding här på bloggen. Vad sägs om kladdiga, chokladiga små förföriska tryffelbitar med smak av mint? Jo, jag tänkte väl att du skulle bli sugen! 
 
Ps. När jag säger förföriskt goda så menar jag verkligen allvar - man kan inte bara ta en! ;-)
 

After Eight-tryffel

 
ca 25 stycken
 
  • 200 gram mörk choklad
  • 200 gram After Eight-choklad
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 0,5 dl mjölk
  • 50 gram smör
 
  1. Grovhacka chokladen och lägg den i en kastrull tillsammans med After Eight-chokladen.
  2. Häll i vispgrädden, mjölk och smör och värm alltsammans på låg värme under omrörning tills allt har smält samman.
  3. Häll tryffelsmeten i en bakplåtspappersklädd liten ugnsform eller liknande (ca 18x20 cm).
  4. Låt svalna och garnera med ströddel eller liknande.
  5. Ställ sedan kallt i minst 4 timmar.Skär den i bitar med en varm kniv vid servering.
 
 
Förföriskt var ordet! Bara så ni vet! Så, kom igen nu och börja baka, helt för fem minuter sen!! Njut sedan, bara njuuuut av de kladdiga små godingarna tillsammans med en kopp kaffe! 
 

#1 - - Sofia:

Ååååh..... Men vad elakt att lägga upp detta nu! När affären har stängt! ;) ska absolut ner och handla ingredienser imorgon! :D

/gravid tjej som inte kommer kunna sova inatt pga detta ;)