Powered by Jasper Roberts - Blog

Semlemuffins på Fettisdagen

Godmorgon alla glada!
 
Uppe och pigga än? Här är vi uppe hela familjen redan, men hur pigga vi är det vet i tusan... Vi är ganska morgontrötta allihopa egentligen i min lilla familj. Idag är det vanlig veckodag som vanligt - jobb för mig och sambon och förskola för barnen. Vi ska strax bege oss av allihopa, men först och främst måste vi ju notera en viktig sak här på bloggen.
 
Idag är det Fettisdag! Jag misstänker att det kommer ätas kopiösa mängder med semlor idag, eller vad tror ni? Ska ni fika på semlor? Jag ska! Jag ska baka semlor på jobbet nämligen idag har jag tänkt. Hemma blir det dock en annan variant på semla... Semlor görs ju på vetedeg och som vi alla vet tar det ganska lång tid - tid man kanske inte har en vanlig arbetsdag som denna. Man kan ju då så klart antingen köpa helt färdiga semlor i mataffären, eller laternativt köpa släta bullar och mandelmassefyllning för att sedan komponera ihop sin egen semla. Snabbt och enkelt.
Jag tänkte dock att jag skulle komma med ett annat alternativ - ett hemmagjort alternativ som går jättesnabbt och som med andra ord passa perfekt en vanligt arbetstisdag om man ändå vill ha nybakat! Vad pratar jag om nu då? Jo, om semlemuffins så klart! De smakar givetvis inte exakt som en klassisk semla, MEN de är minst lika goda! Framför allt så är de helt klara på ca 20 minuter, och man kan fika "semla" på Fettisdagen, som sig bör, även om man inte har tid att göra vetedeg. Våga prova!
 

Semlemuffins

 
12 stora
 
Kardemummamuffins:
  • 100 gram smör
  • 4 ägg
  • 3 dl socker (eller strösötning)
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker (eller 0,5 tsk vaniljpulver)
  • 2,5 tsk kardemumma
  • 1 dl mjölk
  • 4 dl vetemjöl
 
Semlefyllning:
 
  • 100 gram mandelmassa
  • ca 0,5 dl mjölk
 
  1. Smält smöret och låt det svalna. 
  2. Vispa samman ägg och socker. 
  3. Vispa ner bakpulver, vaniljsocker och kardemumma i äggsmeten.
  4. Tillsätt vetemjöl, mjölk och smält smör. Vispa ihop till en slät smet.
  5. Fördela smeten jämt i 12 stora muffinsformar.
  6. Grädda muffinsen på 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna.
  7. Vispa samman mandelmassa med mjölken till en slät fyllning - späd evetuellt med mer mjölk, efter eget smak och tycke vad gäller konsistensen. 
 
 
 
 
Semlemuffins:
  • 12 Kardemummamuffins
  • Semlefyllning
  • 3 dl ovispad vispgrädde
 
  1. Skär en grop i de svala kardemummamuffinsarna - Spara locket.
  2. Fyll hålet med semlefyllning.
  3. Vispa grädden hårt och spritsa sedan grädden över det fyllda hålet.
  4. Lägg locket på grädden och sikta över lite florsocker innan servering.
 
Sen är det bara att servera och njuta tillsammans med nära och kära!
 
Tips!
Vill ni ha ännu mindre "semlor"? Gör muffinsen i små muffinsformar istället - då får du ut 24 små semlemuffins av smeten. Tänk bara på att gräddningstiden minskar! Grädda dem i ca 10-12 minuter istället.
 
Receptet kanske ser lång och krångligt ut, men låt er inte luras! Jag lovar att dessa små godingarna är färdiga på ett litet kick! Låt er väl smaka och njut av Fetttisdagen mina vänner!
 
 

#1 - - Anonym:

Bra att veta:)