Powered by Jasper Roberts - Blog

Ostpannkaka

Hej och godkväll denna regntunga lördagskväll! 

Regnar det lika mycket hos er? Här i Växjö-trakten har det regnat mer eller mindre hela långa dagen verkligen. Så, vi har mest varit inne idag och det har blivit inte mindre än tre barnfilmer för mig och barnen. Vi började med Frost (för vilken gång i ordningen nu vet jag inte), fortsatte med Boog och Elliot och nu avslutade vi kvällen med Legofilmen och godispizza! Mycket nöjda barn gick och lade sig ikväll kan jag säga!

Mamman? Hon är lite mindre nöjd och känner sig lite rastlös i regnet. Längtar efter solen, värmen och sommaren... Snälla någon säg att den kommer tillbaka snart?!? 
Vad har jag gjort i övrigt med min lördag då, förutom att titta på film och längta efter sol? Tja, mestadels måsten faktiskt... Städat, möblerat om på sonens rum, tvättat, handlat och lagat mat. Ikväll åt vi örtkryddad kycklingfilé med rotfruktsstrips - bild finns på Instagram (@vardagsmatalajessför den nyfikne! Välkomna att kika in hos mig där också! 

Här ikväll tänkte jag tipsa inför söndagens lunch! Vad sägs om en lite uppiffad ugnspannkaka? Lite riven ost och rivna morötter höjer pannkakan till nya höjder! 

Ostpannkaka 

4-6 portioner 

  • 4,5 dl mjölk
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1,5 dl riven ost
  • 1 stor morot
  • 3 ägg
  • ca 0,5 tsk salt
 
  1. Vispa samman ägg, mjölk, mjöl och salt. 
  2. Skala och riv moroten grovt. Blanda ner riven morot och ost i smeten.
  3. Häll pannkakssmeten i en smord eller bakplåtspappersklädd ugnsplåt
  4. Grädda pannkakan på 225 grader i ca 30 minuter tills den fått fin färg.
 
Servera tillsammans med lingonsylt och en god sallad. Det är även gott med lite knaperstekt bacon till pannkakan!