Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassiska Schackrutor, på mormors vis

Godkväll allesammans!
 
Ja, så kom då regnet till slut i alla fall till Växjö och det har regnat hela kvällen nu. Vet ni vad det innebär? jo, att det doftar underbart gott av vått gräs - min favoritdoft! Ljuvligt! Jag stod ute på altanen en stund innan och hängde lite tvätt medan jag lyssnade på smattrandet på taket och njöt av doften. Jag blir alltid sugen på att krypa upp med en filt och en kopp kaffe på altanen när det regnar, det är ju hur mysigt som helst!
 
Nåväl, så vad hände med min onsdag då? Jo, det blev ett besök hon min goda vän Maria tillsammans med barnen i eftermiddags! Jag fick ett sms med förfrågan om vi ville komma och äta lunch och fika, och det tackade vi så klart mer än gärna ja till! Maria bjöd på hamburgare och goda choklad- och kolakakor till kaffet, och ja, en massa snack och skatt också så klart! 
 
Kakor i all ära mina vänner, ja, nya kakor i all ära, men som jag ofta säger så ska man inte glömma klassikerna! När jag var yngre och hemma hos mina morföräldrar på fika så var det tre kakor som nästan alltid fanns i mormors kakbukar: kolakakor, drömma och schackrutor. Tre riktiga klassiker som aldrig går ur tiden helt enkelt! Häromdagen blev jag sugen på att baka, och då blev det just schackrutor, och jo, de är fortfarande lika goda som när jag var liten!
 

Schackrutor

 
 
ca 50 stycken
 
  • 4.5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 200 gram smör
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 2 msk kakao 

 
  1. Hacka samman mjölk, socker och smör till en deg, gärna med hjälp av en matberedare.
  2. Dela degen i två delar. Blanda ena delen med vaniljsocker, och den andra med kakao.
  3. Rulla ut degen i fyra jämna längder (två ljusa, och två mörka).
  4. Lägg en ljus längd bredvid en mörk och två längder ovanpå dem, i motsatt ordning, så det bildar ett schackmönster. 
  5. Skär längderna i skivor, ca knappt 0,5 cm tjocka.
  6. Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt och grädda dem på 200 grader i ca 10 minuter.
 
Låt kakorna svalna på galler. 
 
 
När jag ändå var i bakartagen passade jag på att experimentera fram en annan småkaka av en liknande deg - limekakor! De blev väldigt goda om jag får säga det själv, och receptet på dem kommer så klart att dyka upp det med så småningom.