Powered by Jasper Roberts - Blog

Vitlöks- och sambalmarinerade karrékotletter

Good morning!
 
Strax dags för jobbet för min del igen... Resten av huset ligger och sover sött ännu. Helst hade jag gjort detsamma faktiskt, men det är bara att upp och hoppa och ta tag i dagen!
Snart är det jobbet som hägrar, de kommande timmarna som sagt, men sen ska jag hem och inta altanen tänkte jag! Jag hoppas innerligt att det blir soligt och skönt så jag kan sätta mig med ett glas rosé och bara vara. Njuta av kvällen, och förhoppningsvis kunna starta grillen även ikväll. Ännu så länge så verkar det som om vädergudarna och jag är på samma sida, så håll nu tummarna att det håller i sig hela dagen!
 
Vill ni kanske också tända grillen ikväll? Då kanske ni är intresserade av en god hemmagjord marinad? Ja, men jag menar väl det! Här kommer en jättegod och lite het marinad som passar ypperligt att marinera vilken sorts fläskkött i som helst.
 

Vitlöks- och sambalmarinerade karrékotletter

 
1,5 kg fläskkött

  • 0,5 dl pressad citron
  • 0,5 dl vitvinsvinäger
  • 0,5 dl olivolja
  • 0,5 dl flytande honung
  • 3 vitlöksklyftor
  • 1 tsk sambal oelek
 
 
  1. Blanda samman citron, vinäger, olja och honung.
  2. Pressa ner vitlöksklyftorna och tillsätt sambal oelek och rör ihop till en marinad.
  3. Lägg köttet i dubbla fryspåsar (för att förhindra läckage), och häll över marinaden. 
  4. Marinera köttet i kylskåpet i några timmar, vänd påsen lite då och då under tiden. 



Ett tips är att lägga köttet i marinad redan på morgonen och sen är det bara att lägga köttet på grillen när det är middagsdags. Enklare än så kan det ju knappast bli! Servera sedan köttet med exempelvis pommes, eller klyftpotatis och en god sallad. Middagen är klar!
 
Ha nu en riktigt bra lillördag allesammans, jag återkommer under dagen! Vi ses och hörs!