Powered by Jasper Roberts - Blog

Jordgubbsscones

Godmorgon söndag!
 
Är ni uppe än, eller ligger ni och njuter av sovmorgon ännu kanske? 
Här hemma har vi ganska precis stigit upp och vi ska alldels strax sätta oss och äta frukost. Ni vet, en sån där långdragen härlig söndagsfrukost när hela matbordet är framdukat med diverse godsaker. Mums! Efter frukost sen så ska min son hem till en kompis och leka, så jag ska köra honom dit. Jag, dottern och sambon tänkte ta en runda till stan under tiden. Ja, idag med! 
 
Först är det ju som sagt dags för frukost, och idag, så här i sommartiden, har jag ett jättebra frukosttips som dessutom passar alldeles utmärkt till både brunch, mellanmål och fika också! Scones mina vänner, jag pratar om scones! Jordgubbsscones närmare bestämt! Söta, goda och mättande - vad mer kan kan begära en solig sommardag? Ja, jordgubsscones smakar helt enkelt sommar!
 

Jordgubbsscones

 
2 brödkakor
 
  • 3 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 gram flytande margarin
  • 1,5 dl filmjölk
  • ca 2 dl färska jordgubbar
 
  1. Blanda samman mjöl, salt och bakpulver.
  2. Tillsätt margarin, filmjölk och skivade jordgubbar och arbeta samman till en deg.
  3. Dela degen i två delar och forma två runda brödkakor på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. 
  4. Skåra rundlarna lätt i fyra delar.
  5. Grädda på 250 grader i 12 minuter.
 
Servera avsvalnade tillsammans med en klick smör, eller avnjut bara som de är i all sin härlighet.
 
 
Med detta önskar jag er alla en solig, lugn och skön söndag! Kika gäran in hos mig på Isnstagram där jag som vanligt uppdaterar dagligen av både vardag och mat!
 

@vardagsmatalajess

 

#1 - - Karin:

Så roligt att läsa din blogg och få ta del av goda recept! Är själv gastric bypass-opererad för 3 veckor sedan och halkade in på din blogg i mitt sökande efter matinspiration. Jättekul!

Svar: Hej Karin! Välkommen, så roligt att du hittade hit! Hoppas du kommer trivas här inne, och stort lycka till med din viktresa!
Jessica Fransson

#2 - - Maria:

Åh, vad gott det låter, Jessica!! Detta måste jag testa!! :)

Svar: Kul att du gillar det, tack! :-D
Jessica Fransson