Powered by Jasper Roberts - Blog

Vitvinssås till fisk

Hej hej!
 
Ja, mina vänner... Nu har snön börjat lägga sig över Växjö-trakten också... Om jag är glad över det? Nej. Om det finns något jag kan göra åt det? Nej. Med andra ord är det bara att gillar läget och försöka tänka på att det inte är så där fasligt många veckor kvar tills det är vår igen... Haha, japp - jag räknar redan ner!
 
Jag tycker att vi raskt lägger fokus på något som är mycket roligare än det vita på marken utanför fönstret, och vad kan vara roligare att prata om än mat? Ja, det finns säkert mycket, men eftersom mat är ett av mina allra största intressen, och detta ju dessutom är en matblogg, så kan väl mat-prat vara mer än passande, eller vad säger ni? Jo, jag menar väl det!
Idag tänkte jag prata fisk... Eller nej, inte fisk egentligen, utan sås - sås som man har till fisk! Det finns ju många klassika fisksåser som dillsås och hollandaisesås (som jag dock aldrig provat göra själv än - måste ta tag i att testa det någon dag) bland annat. En annan sås som är väldigt, väldigt god till fisk är en vitvinsbaserad fisksås! Vill ni ha ett förslag på hur man kan göra? Ja, men vilken tur eftersom här nu följer ett recept på just densamma!
 

Vitvinssås

 
4 portioner
 
  • 2 schalottenlökar
  • 5 dl vatten
  • 2 fiskbuljongtärningar
  • 3 dl torrt vitt vin
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • ca 0,5 krm vitpeppar
 
  1. Skala och finhacka löken, och fräs den sedan glansig i en kastrull.
  2. Häll över vatten och smula ner fiskbuljongtärningarna. Tillsätt vinet och låt koka upp. Koka tills såsen reducerats till halva mängden.
  3. Tillsätt sedan matlagningsgrädden och låt koka ihop.
  4. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera såsen till fisk eller skaldjur. Vad sägs om att exempelvis servera den till kokt lax, potatis och lite kokta grönsaker som jag gjorde till gästerna på jobbet förra veckan? Mums!
 
 
 
Ta det nu lugnt där ute i snön fina människor, och ha en riktigt trevlig tisdagskväll. Tänd några ljus och kryp ner under en filt ikväll vet jag - det tänker jag göra!
#1 - - Sara på Vardag.nu:

Hellre vitt på tallriken än vitt på marken ;)

Svar: Haha, härligt att höra att det inte bara är jag som är av den åsikten. ;-)
Jessica Fransson