Powered by Jasper Roberts - Blog

Långpannebröd med havregryn

God eftermiddag!
 
Hoppas ni haft en skön ledig måndag allihopa? Jag har ju inte varit ledig utan har istället haft en ganska fullspäckad dag på jobbet. Jag har bland annat gjort en kyckligngratäng till gästerna idag som jag blev väldigt nöjd med! Bild hittar ni i vanlig ordning på Instagram:

@vardagsmatalajess

 
När jag kom hem från jobbet fick jag en mindre rolig överraskning då jag upptäckte att jag hade fått punktering på bilen! Det ena framdäcket var alldeles platt så det är bara snällt att köpa nya däck nu med andra ord. Inte det roligaste att lägga sina pengar på kan jag tycka... Nåja, det kunde väl varit värre antar jag.
 
Nu till något mycket roligare! Nämligen bakning!
Jag och min Kitchen Aid bakade bröd tillsammans hela dagen igår, och det blev mer än en sort. Bland annat svängde jag ihop detta långpannebrödet som jag smaksatte med havregryn. Det är ett riktigt luftigt och saftigt bröd som passar lika bra till sopplunchen som den gör på buffébordet! 
 

Långpannebröd med havregryn

 
  • 1 paket torrjäst
  • 12 dl vetemjöl
  • 3 dl havregryn
  • 1 msk farinsocker
  • 2 tsk salt
  • 8 dl vatten
 
  1. Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke.
  2. Värm vattnet till 40 grader och tillsätt det i bunken. Blanda tills degen blir smidig - den ska vara klibbig.
  3. Bred ut degen i en bakplåtspappersklädd långpanna. Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter.
  4. Strö lite havregryn över degen och grädda brödet på 225 grader i ca 20 minuter.
  5. Skär brödet i bitar när det svalnat.
 
 
Ha en bra måndagskväll. Vi hörs igen lite senare då jag så klart återkommer med dagens matdagbok. På återseende!
 
#1 - - Tina:

Hej!
Tack för tipset med långpannebröd. Men skall det vara 50 g torrjäst? Det är ju nästan som 4 paket vanlig jäst.

Svar: Ja, det ska vara ett paket torrjäst - det motsvarar 50 gram färsk jäst
Jessica Fransson

#2 - - Jaana Masalin:

Gjorde idag denna bröd, just som du har skrivit, och, det blev himla gott. Tack ! :)