Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkaka i micron

Hej mina vänner!!
 
Idag är det en riktigt trött torsdagseftermiddag här i min soffa! Jag och barnen sitter... Nej, ligger, alla tre huller om buller i soffan och bara slöar och gäspar ikapp. Barnen tittar på Disney Junior och jag ligger och tänker på helgen och måndag. 
På måndag fyller min son 5 år gammal och ni kan tro att han längtar! 5-års kalaset får släkten får dröja några veckor, men vi ska klart fira honom här hemma på måndag med tårta och paketer. Min älskade lille kille!! 
 
Det är inte bara på måndag det vankas fika dock, utan även i helgen blir det fika  här i huset. Jag har bjudit hit middagsgäster i helgen så jag har både mat och fika att fundera på... Får se vad jag hittar på för något! 
 
Det ju alltså fredag imorgon igen, och kanske är det inte bara jag som ska ha gäster i helgen? Kanske är det till och med någon som får oväntade gäster rätt vad det är! Då har jag här verkligen det perfekta tipset för er: kladdkaka som bakas i mikron! Den tar två minuter att vispa ihop och bara fem minuter att grädda! Med detta receptet i bakfickan behöver ni aldrig stå utan fika att erbjuda när ni får oväntade gäster! 
 
Kladdkaka i mikron

8 portioner 
 
•125 gram smör
• 2 ägg
• 2 dl socker
• 1,5 dl vetemjöl
• 3 msk kakao
• 1,5 tsk vaniljsocker
 
 
1. Smält smöret.
2. Vispa samman äggen och sockret pösigt.
3. Rör ner mjöl, kakao och vaniljsocker, och sist det smälta smöret.
4. Smörj en pajform och häll ner smeten i formen. 
5. Grädda kakan på högsta effekt i mikron i ca 5-6 minuter. 
 
Servera direkt med exempelvis lite chokladsås, eller sikta lite florsocker över. Gott till en rykande het kopp kaffe! 
 

Ha nu en härlig kväll allihopa, vi hörs till helgen igen! Kramar!