Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkaka i långpannan

Godmorgon lillördag!
 
Mitt i veckan igen alltså... Jag ska strax iväg till jobbet, och sen tänker jag spendera denna lillördagseftermiddagen hemma hos min vän Maria, idag igen, tillsammans med barnen och en annan arbetskamrat och hennes dotter. Fullt hus och fullt ös i eftermiddag med andra ord, precis så som jag vill ha det!
Maria bjuder alltid på något gott när vi är där, och kommer säkerligen göra detsamma idag! Vad det blir vet jag inte än, men jag hörde rykten om både frallor och semlor, så det ska bli spännande! Självklart dyker det upp bilder av godsakerna på Instagram, så för er nyfikna själar där ute: kika in hos mig!
 

@vardagsmatalajess

 
Här på bloggen tänkte även jag bjuda på en godsak denna morgon. Idag tänkte jag prata kladdkaka närmare bestämt! Kladdkaka är ju ett sådant där bakverk som nästan alla verkligen älskar, och det är ju enkelt att baka och därmed väldigt tacksamt! Eller vad säger ni? 
En vanlig kladdkaka räcker ju kanske inte alltid så långt bara, speciellt inte om man har en eller två riktiga chokladälskare vid bordet! Så, mitt förslag är att göra en kladdkaka i långpannan istället! Perfekt när man vill bjuda många på denna försvinnande goda läckerhet! 
 

Kladdkaka i långpannan

 
1 långpanna
 
  • 5 msk kakao
  • 250 gram smör
  • 5 ägg
  • 5 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 tsk vaniljsocker
 
 
 
  1. Smält smöret och vispa ner kakon så den löser sig.
  2. Vispa samman ägg och socker vitt och pösigt.
  3. Blanda i resten av ingredienserna och vispa till en slät smet.
  4. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna.
  5. Grädda på 200 grader i ca 15 minuter.
 
Skär upp kakan när den svalnat, och servera sedan evetuellt med en liten klick grädde.
 
 
Tips!
När jag gjorde dessa sist blandade jag i ca 200 gram mandlar, som jag malde ner, i smeten! Man kan även hacka ner lite vit choklad, eller andra sorters nötter - efter eget tycke och smak!