Powered by Jasper Roberts - Blog

Apelsinkladdkaka med hallon och grädde

Hej mina kära vänner!!
 
Hoppas ni haft en bra tisdag? Jag hade en massa planera för denna tisdagen eftersom jag varit ledig idag - jag hade tänkt köra in till stan med barnen och ha lite mys med dem. Fika och kanske äta lunch där, och sedan köpa födelsedagspresent till min lilla dotter som fyller hela 3 år på fredag. Nu ikväll skulle jag gått på salsa på dansklubben...
Det blev inget med några av de där planerna. Istället har vi varit hemma hela dagen - jag har klarat av en del måsten såsom tvätt och städning och resten av dagen har jag bara lekt med barnen. Vi bakade Brownies tillsammans i eftermiddag och sen har vi myst i soffan tillsammans nu ikväll framför barnprogrammen. Precis en sån där lugn och skön och förbehållsfri dag som man verkligen behöver ha ibland, helt enkelt!
Födelsedagspresenten får vänta att inhandlas tills imorgon, det är ju ingen brådska då hon inte fyller år förrän på fredag. På fredag blir min lilla loppa tre år gammal, på självaste Alla Hjärtans Dag - min lilla hjärtetjej.
 
På tal om Alla Hjärtans Dag så tänkte jag att jag skulle tipsa, dem av er som inte kommer äta fördelsedagstårta, om en jättegod kladdkakedessert! Jag blev bjuden på denna kakan hemma hos en vän härom veckan (bilderna är tagna på hans kaka), och den är verkligen to die for mina vänner - jag överdriver inte! Så jag var ju tvungen att tigga till mig receptet åt både mig själv och er!
En perfekt kombination av choklad, apelsin och hallon! Ni måste testa denna, så vad kan vara ett mer passande tillfälle än på Alla Hjärtans Dag?!
 

Apelsinkladdkaka med hallon och grädde

 
ca 8 portioner
 
  • 100 g smält smör
  • 2,5 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Rivet skal från två apelsiner
  • 200 gram hallon
  • 2 dl vispgrädde
 
  1. Blanda ägg och sockret poröst.
  2. Tillsätt det smälta smöret och blanda.
  3. Tillsätt vetemjöl, vaniljsocker, kakaon samt det rivna apelsinskalet.
  4. Smörj och bröa en form och häll i smeten.
  5. Grädda i ugnen 20-25 minuter på 175 grader. Låt den svalna.
  6. Mosa hallonen och lägg över kladdkakan, låt stå i kylskåp över natten så att kakan drar åt sig av hallonen.
  7. Vispa grädden och lägg ett lager runt hela kakan innan servering

 

 
Detta kan mycket möjligt vara den absolut godaste kladdkakan jag någonsin ätit faktiskt! Så, ta mig på orden när jag säger att ni bara måste testa den! Choklad, apelsin och hallon - vad kan gå fel liksom!?!
 
 
 
 
 
#1 - - Carin:

Du undrade vad som kunde gå fel med denna Goa kaka.
Jo du ska bara veta.
Skulle jag ge mig på att baka denna kaka så kommer
Det bli en STOR katastrof.
Men vad sjutton det får väl bli så och jag ska ge mig på denna kaka imorgon till Lill lördags fika:)