Powered by Jasper Roberts - Blog

Turbolasagne

Godmorgon lillördag! 
 
Ja, då var det onsdag morgon igen... Jag och barnen är uppstigna och håller på att göra oss redo för jobb och förskola. Pappan i familjen är på tjänsteresa i Sri Lanka och lapar sol för fulla muggar... Vi andra? Ja, vi är måttligt avunsjuka medan vi tar på oss våra vinterstövlar och stegar ut i slasket... Nåja, det blir väl sol och värme här hemma också tids nog...?
 
Hursomhelst, kort dag på jobbet idag, och dessutom kort vecka över huvud taget. Dessutom är det för övrigt min sista vecka på jobbet... Ja, ni läste rätt! Jag har hittat ett nytt jobb och igår var jag och hälsade på hos min nya arbetsplats för första gången. Det känns så klart vedmodigt att lämna det gamla jobbet och alla mina fina arbetskollegor, men det känns samtidigt väldigt spännande med detta nya! Jag tror att det kommer bli jättebra helt enkelt! Jag börjar redan nästa vecka, så jag får berätta mer när jag hunnit landa där lite.
 
Tills dess kan vi ju fokusera lite på dagens middag istället. En av mina all-time favoriträtter är lasagne! Det är inte mycket som slår en riktigt god och krämig lasagne! Den enda nackdelen med en lasagne är ju dock att det tar lite tid att göra. Det är många olika moment som ska tillagas innan man kan bygga sin lasagne och sen ska den dessutom stå i ugnen ganska länge. Ja, det är helt enkelt ingen direkt snabbtmat! Eller är det? Jo, lasagne kan faktiskt vara snabbmat! Man kan ta ett par små genvägar och vips så man kan äta krämig lasagne även mitt i veckorna! Perfekt! 
 

Turbolasagne


4-6 portioner
 
  • 600 gram blandfärs
  • 1 paket färska lasagneplattor
  • 1 gul lök
  • 400 gram krossade tomater
  • 2 msk basilika
  • 1 paket färdig ostsås (på tetra)
  • 1 boll mozzarella
  • salt och peppar
 
 
  1. Skala och hacka löken och fräs den tillsammans med färsen tills färsen blir grynig.
  2. Häll över de krossade tomaterna och smaksätt med basilika.
  3. Koka upp och låt puttra samman i ca 5 minuter.
  4. Smaka av med salt och peppar.
  5. Häll lite utav ostsåsen i botten på en ugnssäker form.
  6. Lägg lasagneplattor ovanpå ostsåsen och lägg färs på plattorna.
  7. Bygg upp ca 2-3 lager i samma ordning. Avsluta med plattor och lite ostsås.
  8. Skiva mozzarellan och lägg den överst.
  9. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Carin:

Grattis till nya jobbet:)
Och Tack för åter ett fint recept på en barnvänlig mat.
Min son som är kräsen har nu ätit det mesta från din blogg lista.
Så tusen TACK för din inspiration.
Ha en fin dag.Kram Carin

Svar: Tack! :-D Åh, så roligt att höra, bättre betyg kan man ju knappast be om! :-) Kram och detsamma till dig!
Jessica Fransson