Powered by Jasper Roberts - Blog

Köttgryta med tomat och kokos

Välkommen söndag!
 
Japp, söndag redan och helgen är snart slut... Haha, nejdå, nu ska vi inte vara sådana. ;-) Faktum är ju att vi har hela söndagen framför oss, så helgen är ju egentligen bara halvvägs ännu så länge. Härligt!
 
Igår eftermiddag var jag med min lilla familj på Grand Samarkand och fikade tillsammans under min lilla arbetspaus på ett par timmar. Jag jobbade dubbla pass igår, så man får passa på att göra det mesta av den tiden man har emellan passen, och igår blev det alltså en liten familjeutflykt till shoppingcentrat. Vi fikade på mitt och barnens lilla stammishak - Askelyckan - och det var riktigt mysigt. Mina barn är ganska förutsägbara när det kommer till fika dock... De får alltid välja fritt, bara en sak var, men alltid helt fritt från vad som erbjuds i montrarna. Min son väljer allid, utan undantag, någon form av bakelse och i nio fall av tio så faller bakelsevalet dessutom på Prinsessbakelse. Min dotter väljer alltid antingen wienerbröd eller en sockerbulle, varje gång, utan undantag även hon. Dessutom vill de alltid ha smoothies att dricka till. Av allt som finns att välja på tycker man att de kanske skulle variera sig lite från gång till gång, men icke det inte! De vet vad de gillar.
 
Idag då? Ja, idag ska jag jobba, igen... Idag har jag ännu en heldag framför mig, och jag ska alldeles strax ge mig iväg mot jobbet nu. Så, jag vet hur jag ska spendera min söndag i alla fall... Ni andra då? Rejäl söndagsmiddag på menyn kanske? Eller kanske vet ni inte än vad ni ska äta idag? Då kanske jag kan få tipsa om en god köttgryta med smak av både passerade tomater och inget mindre än kokosmjölk! En helt ypperlig söndagsmiddag helt enkelt om ni frågar mig!
 
Hoppas ni får en riktigt härlig söndag!
 

Köttgryta med tomat och kokos


4 portioner
 
  • 500 gram fläskkött
  • 400 gram (1 burk) kokosmjölk
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd paprika
  • 400 gram passerade tomater
  • 1 köttbuljongtärning
  • salt och peppar
 
  1. Skala och finhacka löken, och finhacka paprikan.
  2. Skär köttet i tärningar.
  3. Bryn köttet i en stekgryta tillsammans med löken och pressad vitlök, tills köttet får fin färg.
  4. Rör ner paprikan och låt den fräsa med i någon minut.
  5. Häll över kokosmjölk och passerade tomater och smula ner köttbuljongtärningen.
  6. Koka upp och låt puttra samman på låg värme i ca 30 minuter, tills köttet är mört.
  7. Red eventuellt av grytan till önskad konsistens.
  8. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med potatismos, kokt potatis eller ris och en god krispig sallad.
 
Tips!
Tycker du om lite hetta i din mat? Krydda med lite sambal oelek efter smak!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook

#1 - - Annika Fingal:

Idag ska jag prova detta recept,Hoppas inte köttet blir segt bara,

Svar: Spännande! :-) Lycka till med matlagningen och hoppas det smakar! Skär köttet i små bitar och koka så länge det behövs för att det ska vara mört nog för just dig! :-)
Jessica Fransson