Powered by Jasper Roberts - Blog

Bruna bönor och fläsk

Redan torsdag igen!
 
Ja, nu är det verkligen inte många dagar kvar tills Tomten kommer med sin säck och borden dukas med alldeles för mycket av det goda! Själv är jag inte riktigt redo för jul än då jag fortfarande har en del julklappar kvar att fixa bland annat, men jag har ju några dagar kvar på mig, eller hur? ;-)
Barnen längtar som tokiga efter Tomten verkligen! De frågar flera gånger om dagen om vi inte ska åka och hälsa på faster snart för de vet att det är där vi ska vara på julafton, och de vet att Tomten kommer dit. Än får de dock hålla sig några dagar... Idag ska de dock ha julfest på förskolan, så vem vet? Kanske får de se en skymt av Tomten redan idag? 
 
Hemma hos oss på julafton har vi alltid bruna bönor på julbordet och det är oftast min älskade mormor som gör dem. Det är en tradition som funnits med vid jul så långt tillbaka jag kan minnas... Själv hoppar jag över bruna bönor just på julbodet än dock, mest för att jag inte får i mig så mycket längre och hellre väljer andra godsaker från buffébordet istället. Däremot är det inte fel med bruna bönor serverat någon gång till middag ibland, och då tillsammans med stekt sidfläsk så klart! Sidfläsk är lika självklart till bruna bönor som bruna bönor har en given plats på julbordet för mig. Det ska liksom bara vara så. 
 
Tänk bara på att börja förbereda redan dagen innan de ska ätas dock, då bönorna ska ligga i blöt över natten!
 

Bruna bönor


4 portioner
 
  • 500 gram torkade bruna bönor
  • 1,5 liter vatten
  • 2 tsk salt
  • 3 msk ljus sirap
  • 2 msk ättikssprit
  • ca 1,5 msk potatismjöl
 
  1. Skölj av bönorna väl. Lägg dem sedan i en bunke med kallt vatten (vattnet ska täcka bönorna) över natten, eller i minst 10 timmar.
  2. Häll av bönorna och lägg över dem i en kastrull. Häll på vatten och salt och låt koka upp. 
  3. Låt koka under locka i ca 1,5 timme, tills bönorna är mjuka.
  4. Smaka av med sirap och ättikssprit.
  5. Blanda ut potatismjölet i lite vatten och reda sedan av bönorna. 
 
Servera tillsammans med stekt sidfläsk och en god sallad, eller som en del av julbordsbuffén!
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook