Powered by Jasper Roberts - Blog

Krämig potatissallad

Godmorgon, godmorgon alla fina!
 
Första augusti idag, äntligen fredag och jag har en ledig helg att se fram emot. Jag jobbade dubbelpass igår, så jag är minst sagt mör i huvudet idag... Tur jag fick lite kaffe och trevligt sällskap hemma hos en vän mellan passen. Idag har jag "bara" mitt vanliga pass innan jag påbörjar min lediga helg.
 
Vad händer då i helgen?
 
Tja, i eftermiddag ska min son få ytterligare en kompis på besök, och sen misstänker jag starkt att det blir ne lugn och stillsam fredagskväll i soffan... Mer än så har jag varken ork eller lust med.
På lördag sen så får vi lite besök i form av barnens farmor och gammelmormor (sambons mormor). De har varit i London och sägs ha presenter med sig hem till barnen därifrån, så de är minst sagt förväntansfulla nu och längtar efter både presenter och besök. Själv tycker jag alltid att det är jättekul med besök - det ger mig en chans att klura ut något gott att bjuda på ju!
 
På tal om bjudmat, och speciellt så här i sommartider (för det är ju faktiskt sommar en hel månad tillI), är potatissallad. Det passar på buffén och det passar till alla sorters grillmiddagar. Ska man servera potatissallad så tycker jag alla gånger att man ska göra egen, för det slår den butiksköpa i alla lägen! Det finns ju dessutom en uppsjö av olika varianter på just potatissallad, varm som kall, men denna, det här är den godaste hemmagjorda potatissalladen jag vet!
 

Krämig potatissallad

 
4 portioner
 
  • ca 10 potatisar 
  • ca 15 cm pujolök
  • 3 msk majonnäs
  • 2 dl naturell kvarg
  • 1 dl filmjölk
  • 2 msk grovkornig senap
  • 4 msk gräslök
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala, tärna och koka potatisen i lättsaltat vatten. Häll av och låt svalna.
  2. Finstrimla purjolöken.
  3. Blanda samman majonnäs, kvarg, filmjölk och senap. Smaka av med salt och peppar.
  4. Rör ner potatistärningar och gräslök.
 
Låt gärna potatissalladen stå och dra sig några timmar i kylen innan servering, då smakar den som allra bäst, men den är god även nygjord. Ypperligt krämig och god till grillad kyckling, eller en god köttbit tillsammans med en krispig sallad.
 
 
Ha nu en riktigt bra fredagsförmiddag allesammans. Jag återkommer under dagen med ett tips på en lite hälsosammare efterrätt - inte att missa med andra ord! Vi ses och hörs!