Powered by Jasper Roberts - Blog

Räkcheesecake

Hej och godkväll!
 
Vilken fantastiskt fin onsdag vi har haft idag! Solen har verkligen värmt oss här i Växjö idag så ni kan tro att jag verkligen har njutit! Det har helt enkelt bara varit en riktigt bra dag!
 
Vi började dagen här hemma jag och barnen med en lugn och ganska sen frukost, och sen körde vi inte till Grand Samarkand där vi mötte upp min vän Maria. Vi gick och strosade lite i butikerna och jag fyndade en hel del barnkläder för halva reapriset - alltid tacksamt! Vi åt bagels till lunch och passade även på att fika på Askelyckan, vilket är vårt vanliga fikatillhåll. 
Därifrån körde vi vidare för en ögonbrynsfärgning så nu är både jag och Maria uppfräschade och lite mer färgsprakande i ansiktet. ;-) Sen skulle Maria jobba, så vi gav henne skjuts till jobbet och passade dessutom på att fika lite där med innan jag och barnen körde hem igen. En riktigt skön och härlig onsdag, som sagt!
 
Morgondagen sen för mig sig Skärtorsdagen! Nu inleder vi påsken på riktigt med andra ord, och ännu finns det tid och plats för fler påskmattips, eller hur! Här kommer ett riktigt måste på påskbuffén - räkcheesecake! Dekorera den färgglatt och ställ den mitt på buffébordet - den lyser upp måltiden rejält och är en riktigt fröjd för både öga, och mage. 
 

Räkcheesecake

 
8-12 portioner
 
Botten:
  • 200 gram kavring
  • 75 gram smör
 
  1. Dela brödet i bitar och mixa till smulor med hjälp av matberedare. 
  2. Smält smöret och blanda ner i brödsmulorna.
  3. Tryck ut degen i en springform (ca 24 cm i dm). Täck botten och 1-2 cm upp på kanterna.
  4. Låt stå kallt i minst 30 minuter.
 
Fyllning:
  • 3 gelantinblad
  • 200 gram färskost
  • 3 dl kesella
  • 3 msk riven pepparrot
  • 1 dl dill
  • 200 gram skalade räkor
  • 2-3 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
  2. Blanda samman färskost, kesella, pepparrot och dill. 
  3. Ta upp gelantinbladen och smält dem i en kastrull på mycket svag värme. Rör sedan ner gelantinet i smeten.
  4. Grovhacka räkorna och rör ner dem i smeten.
  5. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. 
  6. Häll fyllningen på kavringsbottnen och ställ sedan kallt i minst 6 timmar.
 
 
 
Garnering:
  • ca 200 gram skalade räkor
  • 2 hårdkokta ägg
  • citronklyftor
  • 0,5 burk röd stenbitsrom
  • machêsallad
 
Låt stå kallt fram till servering. Skär i bitar och njut som en del av exempelvis påskbuffén!
 
 
Tips!
Mitt bästa tips när man gör en mat-cheesecake? Gör cheesecaken dagen innan och låt den vila/stanna i kylen över natten! Ta fram och garnera precis innan servering. 
 
#1 - - Elin:

GUD SÅ GOTT!!!

#2 - - mamma till william och wilma:

Detta ser riktigt gott ut :)

#3 - - Amanda Niclasson:

Det där såg riktigt gott ut! :) Kram