Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsstekt kassler på potatis- och grönsaksbädd

Hej min vänner denna soliga höstonsdag!
 
Vet ni vad? Just nu luktar det gott i mitt lilla hus vill jag lova. För en liten stund sedan ställde jag nämligen in en bärpaj i ugnen som vi ska ha och fika på i eftermiddag tänkte jag. jag var så sugen på att baka idag så jag rotade fram en hel hög med olika bär jag hade i frysen och sen lade jag ner dem i en pajform. Det blev en salig blandning av både röda och svarta vinbär, björnbär, hallon, jordgubbar och blåbär - jag tror det kommer bli riktigt gott sen med en liten klick vaniljsås till. Mumma!
 
Man kan ju dock inte bara fika, eller? ;-) Nej, lite mat måste man ju faktiskt ha i magen också, tycker ni inte det? Småbarnsfamiljer som vi brukar uppskatta snabba maträtter som till stor del sköter sig själva, eller har jag fel? Här kommer ett tips på en sådan middag, som dessutom är en allt-i-ett-rätt som grädde på moset! Vilket innebär mindre disk utöver det faktum att det är god mat som kräver lite ansträning från den som ska stå för matlagningen. Visst låter det toppen?!? 
 

Ugnsstekt kassler på potatis- och grönsaksbädd

  
4 portioner
 
  • 8 skivor kassler
  • ca 6-8 fasta potatisar
  • ca 2 msk olivolja
  • 1 stor gul lök
  • 1 zucchini
  • 250 gram färska champinjoner
  • 4-6 vitlöksklyftor
  • ca 2 msk persilja
 
  1. Skala och klyfta potatisen. Lägg ner den i en ugnssäker form. Krossa vitlöksklyftorna lätt utan att ta av skalet och lägg ner dem i formen tillsammans med potatisen. Krydda med salt och nymald svartpeppar och häll över olivoljan. Blanda runt och ställ sedan in formen i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.
  2. Dela/kvarta champinjonerna, klyfta löken och gör stavar av zucchinin under tiden.
  3. Ta ut ugnsformen och lägg ner grönsakerna bland potatisen. Rör runt.
  4. Lägg kasslerskivorna ovanpå potatis- och grönsaksbädden. Strö persiljan över kassler. Ställ in i ugnen igen i ytterligare ca 20 minuter tills potatisen är färdig och kasslern fått fin färg.
 
Servera evetuellt med en god sallad och en god kall sås. Här serverade jag med en kall chiliyoghurt som är jättegod och passar väldigt bra till just denna kasslerrätten!
 
 
Tips!
Byt gärna ut, eller lägg till, andra grönsker till bädden. Jag brukar ta vad jag har hemma helt enkelt. Morötter är exemplevis väldigt gott att ha i - lägg då ner dem samtidigt som potatisen. Även rödbetor och paprika passar väldigt bra i grönsaksbädden.
 
 
 
 

#1 - - Elise:

Mums, så gott detta lät! :D Måste jag prova!