Powered by Jasper Roberts - Blog

Räkpaj

Hej och stort välkommen söndag!
 
Sista söndagen i september är det och nu är det helt klart höst! Vinden viner, löven faller och jag kan inte gå utanför dörren utan att jackan är på! Idag tänkte jag dock stanna hemma och mysa med ungarna och passa på och njuta av min lediga söndag. Vad ska ni själva hitta på?
 
Kanke planerar ni också en inne-dag? Kanske till och med en inne-dag i köket? Laga god mat och baka lite kanske? Då har jag två goda tips till er idag - ett litet baktips som kommer dyka upp senare under dagen, och dessutom här ett recept på den absolut godaste räkpajen jag gjort! Tycker ni om pajer? Ja, så är denna verkligen ett måste! Ät den till lunch idag vet jag!
 

Räkpaj

 
4-6 portioner
 
Pajskal:
  • 100 gram margarin
  • 100 gram naturell keso
  • 3 dl vetemjöl (eller annat mjöl)
 
  1. Blanda samman och tryck ihop alla ingredienserna till en boll. 
  2. Låt degen vila kallt i ca 30 minuter.
  3. Tryck ut degen i en pajform, nagga med en gaffel.
  4. Förgrädda skalet i ca 6 minuter på 200 grader.
 
Fyllning:
 
  • 200 gram skalade räkor
  • 3 dl creme fraiche
  • 1 rödlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • ca 1 dl dill
  • 3 ägg
  • ca 1 dl riven mozarella
  • ca 1 msk citronsaft
  • salt och peppar
 
  1. Finhacka rödlöken och pressa vitlöksklyftan. Blanda sedan samman alla ingredienserna till fyllningen. Smaka av med salt och peppar.
  2. Bred ut fyllningen i det förgräddade pajskalet.
  3. Grädda pajen på 200 grader i ca 25-30 minuter, tills pajen stannat och fått fin färg.
 
 Servera sedan pajen tillsammans med en riktigt god sallad!
 

#1 - - Melody and M.E:

Nu blev jag riktigt sugen på en paj! Här ska räkorna plockas ur frysen på direkten!
Tack för att du delar med dig av alla fina recept!
kram M.E

Svar: Vad roligt! Hoppas det smakar! :-D kram
Jessica Fransson

#2 - - Fuelmum:

Ser gott ut! Men jag önskar även receptet på salladen bredvid :-). Såg också god ut! Har själv inga idéer vad det gäller sallas.

Svar: Hej! :-) Det är en vanlig grönsallad på romansallad, tomater och gurka. Sen har jag lite Crema di Balsamico över den. :-)
Jessica Fransson