Powered by Jasper Roberts - Blog

Pastastubbar med skinka

Hej torsdag!
 
Ja, mina vänner, nu är det torsdag igen och om några timmar ska jag ta mig till jobbet efter hela tre och en halv dagars ledighet. En välbehövlig ledighet vill jag lova! Nu är det dock bara en och en halv vecka kvar tills jag börjar min nya tjänst och jag ser så mycket fram emot det verkligen! Välkommen nya utmaningar säger jag!
 
Idag tänkte jag tipsa om en jättegod fredagsmiddag. Det är ju fredag imorgon (redan), och vill ni hinna handla lite innan dess så kan det ju vara bra att hinna med det redan idag i så fall. Denna maträtten ser mycket mer märkvärdig ut än vad den är att tillaga, men det krävs lite pill att göra rullarna även om det inte är svårt. 
 

Pastastubbar med skinka

 
4 personer
 
  • 2 paket färska lasagneplattor
  • 200 gram rökt påläggsskinka
  • 1 stor zucchini (jag hade gul denna gången)
  • 400 gram finkrossade tomater med smak av vitlök
  • 1 paket Kelda Pastasås Mild Ost
 
  1. Börja med att hyvla zuchinin på längden med hjälp av en osthyvel.
  2. Lägg ut lasagneplattorna. Lägg på zucchiniskivor och en skinkskiva på plattan och rulla ihop. Dela rullen på mitten och ställ den på högkant i en ugnssäker form. Gör likadant med alla plattorna.
  3. Häll de krossade tomaterna, och ostsåsen över rullarna.
  4. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter tills stubbarna fått fin färg.
 
2:    3:     4:
(klicka på bilderna för större storlek)
 
 
Servera stubbarna tillsammans med en god krispig sallad, och evetuellt lite ketchup för dem som gillar det!
 
 
Tips!
Byt ut fyllningen i stubbarna - prova någon annan grönsak, bara den är mjuk nog att kunna rullas. Prova även att byta ut skinkan mot något annat, varför inte köttfärsröra exempelvis?
 
 
 
 
 
 

#1 - - Sara på Vardag.nu:

Snyggt att göra stubbar istället för att bara varva i en form! Och mycket sås ska det vara... Jag hade nog haft ännu mer ostsås ;) Men det är väl bara jag som är galen i ostsås :D

Svar: Haha, ja, för mycket ostsås kan man väl aldrig få?! ;-)
Jessica Fransson