Powered by Jasper Roberts - Blog

Pineapple Upside-Down Cake

Godmorgon fredag!!
 
Snart går startskottet för helgen igen, och det är alltid lika underbart! Jag tänkte inviga helgen med skördemarknad tillsammans med barnen och min kusin, dvs. så snart jag slutat jobba i eftermiddag. Det är mysigt att gå och se alla härliga grönsaker och kolla på lite djur i den friska höstluften tycker jag. Jag är speciellt på jakt efter pumpa faktiskt, så jag hoppas jag kommer hem ikväll med den mesta höst-grönsaker av dem alla! I så fall ska det nämligen bland annat bakas pumpapaj av den tänkte jag, så håll tummarna att jag hittar!
 
På tal om bakning så passar väl fredagar perfekt för ett litet bakrecept? Så vi alla kan baka inför helgen? Jo, det tycker jag! Här kommer tips på en riktigt saftig och god kaka som ser mycket svårare ut att göra än den faktiskt är!
 

Pineapple Upside-Down Cake

 
8-10 portioner
 
Ananastopping:
  • 50 gram smör
  • ca 1 dl farinsocker
  • 5 skivor ananas
  • 7 katrinplommon
 
  1. Smält smöret och häll det i en springform (ca 25 cm i dm) och sikta över farinsockret. 
  2. Lägg ner ananasringarna och tryck ner ett kartinplommon i varje "ananashål".
 
Kaksmet:
  • 4 ägg
  • 3 dl socker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 200 gram smör
 
  1. Smält smöret och låt det svalna.
  2. Vispa samman ägg och socker.
  3. Blanda ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
  4. Rör sist ner smöret och häll sedan smeten i formen, över ananasringarna. 
  5. Grädda kakan i ugnen på 200 grader i ca 40 minuter. 
  6. Låt den svalna något och stjälp sedan upp den på ett fat så ananasen hamnar uppåt.
 
Jättegod att äta som den är, eller att servera tillsammans med lite glass, grädde eller vaniljkesella!
 
 
Tips!
  • För en smalare kaka: ersätt sockret med sötningsmedel och byt ut vaniljsockret mot vaniljpuver. Använd dessutom färsk ananas istället för färdigskivad i lag. 
  • Byt ut katrinplommonen mot exempelvis röda cocktailbär för en annan look och smak.
 
Ha nu en riktigt härlig fredag allihopa!

#1 - - Anonym:

Ser riktigt smarrigt ut😃 Ska jag prova 👍