Powered by Jasper Roberts - Blog

Mexikansk pastapytt

Godkväll!
 
Ja, det blev en kall och intensiv dag på Strandbjörket med barnen och deras kusin. Det var första gången min nyinflyttade brorson var där och lekte, och det var helt klart uppskattat! Det är så himla roligt att se dem fara runt och leka och busa tillsammans verkligen!
Nu ikväll har vi varit ganska möra och trötta alla tre om man säger så, så det ska med andra ord bli skönt att komma i säng sedan för mig också. Barnen sover redan, ganska utslagna. 
 
Själv tänkte jag att jag skulle kolla på något avsnitt av Under The Dome till innan jag börjar tänka på sängen och den kommande arbetsdagen. Jag har sett ett par avsnitt ännu så länge, och tycker väl den är helt ok i alla fall. Behöver se lite till innan jag kan komma med närmare utlåtande. Någon som sett den? Vad tycker ni?
 
Innan jag sätter på nästa avsnitt tänker jag tipsa om en riktigt supersnabb vardagsrätt som man bokstavligen kan slänga ihop på under en halvtimme. Perfekt en stressig eller trött och orkeslös vardagskväll!
 

Mexikansk pastapytt

 
4 portioner
 
  • 400 gram nötfärs
  • 1 röd paprika
  • 1 grönpaprika
  • 250 gram majs
  • 1 gul lök
  • 4 portioner pasta, gärna av liten mindre modell
  • 1 msk paprikapulver
  • 1,5 tsk spiskummin
  • salt och peppar
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av och låt den svalna.
  2. Hacka löken och strimla paprikorna.
  3. Fräs löken i en stekpanna i någon minut så den blir glansig och lägg sedan i paprikan. Låt fräsa tills paprikan börjar mjukna.
  4. Lägg i färsen och bryn den tillsammans med grönsakerna. 
  5. Häll i majsen och krydda med paprikapulver och spiskummin. Smaka av med salt och peppar.
  6. Rör ner pastan och låt allt bli varmt tillsammans.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 
 
Tips!
Vill du ha lite mer hetta i maten? Krydda med chiliflingor och cayennepeppar tillsammans med de andra kryddorna och du får en riktigt het middag på bordet!
 
 
 
 

#1 - - Anna:

Hej!

Såg mumsigt ut, kan tro att även barnen gillar rätten! :) Vilken pasta är det du använder? Jag saknar Barillas piccolinipasta som fanns förut och tycker att det är svårt att hitta andra "minipasta". :) Har du ngt tips?

MVH

Anna Fällman

Svar: Hej Anna!Jag brukar köpa lite olika sorter faktiskt, handlar oftast på Willy's, och där har de lite att välja på. Så kolla där om du har någon butik i närheten!
Jessica Fransson