Powered by Jasper Roberts - Blog

Kalops

Hej igen mina vänner!
 
Nu är min jobbhelg över för denna gången, och jag hade dessutom hunnit med att köra inom affären på vägen hem! Ikväll blir det fisk här hemma: snabbt och gott! Jag tänkte göra en paprikasås till fisken och sen toppa med lite räkor. Kika in på min Instagram och ni vill se bilder på fisken redan nu, annars får ni vänta på att receptet dyker upp här på bloggen, vilket det självklart gör! På Instagram hittar ni mig under
 

@vardagsmatalajess

 
Söndagsmiddagar burkar ju annars traditionellt vara långkoks-middagar, är det så hemma hos er också kanske? Jag ska väl inte påstå att vi som regel äter långkok här hemma bara för att det är söndag, men det händer så klart att långkoken infaller på söndagar. Förra söndagen gjorde jag en riktig klassiker här hemma som alla verkligen älskar och ingen någonsin tröttnar på! Jag pratar om kalops! Klassisk svensk husmanskost när den är som allra godast verkligen! Kan man någonsin tröttna på kalops undrar jag? En riktig trotjänare i köket!
 

Kalops

 
4 portioner
 
  • 500 gram grytbitar av nöt
  • 2 msk vetemjöl
  • ca 8 dl vatten
  • ca 10 kryddpepparkorn
  • 3 lagerblad
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 gul lök
  • 2 stora morötter
  • 0,5 tsk strösocker
  • 2 tsk kinesisk soja
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • salt och peppar
 
  1. Skär grytbitarna i lite mindre storlek. Bryn dem sedan i en stekgryta och krydda med salt och peppar.
  2. Strö över vetemjölet och rör om. Häll över vattnet (det ska täcka köttet) och häll även i kryddpepparn, lagerbladen och köttbuljongtärningen. 
  3. Koka upp och låt puttra under lock i minst 2 timmar. Rör om i grytan då och då under tiden.
  4. Hacka löken och skiva morötterna. Rör ner morötter, lök, scoker, soja och vitvinsvinäger och låt koka ytterligare ca 20 minuter. 
  5. Smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med kokt potatis och inlagda rödbetor. Det är även gott att servera kokt broccoli till kalops om man tycker om det!