Powered by Jasper Roberts - Blog

Sega chokladsnitt

Gomorgon lillördag!!
 
Är ni uppe än? Jag är uppe, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag vore pigg... Känner mig ganska slut efter shoppingen igår om jag ska vara ärlig, men det var väldigt roligt som vanligt i alla fall! 
 
Idag kommer bli ännu en lång dag för mig dessutom. Jag ska strax bege mig av till en arbetsdag som följs åt av inte mindre än två olika möten, vilka innebär att jag kommer spendera ännu en tio-timmars dag på jobbet. Misstänker att ytterligare ett fall av kola-huvud kommer infinna sig. ;-)
Ikväll sen ska jag dock iväg och bowla med en nyfunnen vän, och det ska verkligen bli jättekul! Jag är verkligen ingen erfaren bowlare, jag har kanske provat en eller två gånger i mitt liv och det är väldigt många år sedan. Så, vi får se hur det går ikväll - hur som helst ska det dock bli väldigt roligt och jag ser fram emot det väldigt mycket.
 
Innan jag börjar min lillördag så tänkte jag tipsa er som världens godaste småkakor - sega chokladsnitt. Dessa kakorna har jag bakat fler gånger än jag kan räkna under årens lopp vill jag lova! Det är helt klart en av favoriterna här hemma, och jag får med andra ord baka dem i tid och otid!
 

Sega chokladsnitt

 
 
ca 40-50 kakor
 
  • 200 gram smör
  • 5 dl vetemjöl
  • 2 dl socker eller annan sötning
  • 4 msk kakao
  • 3 msk ljus sirap
  • 1 tsk vaniljsocker eller 0,5 tsk vaniljpulver
  • 1 tsk bakpulver
Garnering:
  • 1 uppvispat ägg
  • Pärlsocker
 
  1. Mixa samman alla ingredienserna i en matberedare.
  2. Häll ut på bänk och knåda samman till en slät deg.
  3. Dela degen i fyra delar och rulla varje del till en längd.
  4. Lägg längderna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt och platta till dem lite lätt med en gaffel.
  5. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
  6. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 16-18 minuter.
  7. Låt svalna något och skär sedan upp dem i snitt.
 
 
Ha nu en riktigt bra onsdag mina vänner! Jag tänkte ha en riktigt trevlig kväll i alla fall, och jag hoppas ni får detsamma! Vi ses och hörs!