Powered by Jasper Roberts - Blog

Pannkaksrulle med bacon och pizzatopping

Hej igen och välkommen fredag eftermiddag!
 
Ännu en fredag och härlig ledig helg framför mig! Denna helgen ska jag på kalas bland annat, och det är ju alltid roligt, eller vad säger ni? Jag älskar allt vad tillställningar heter och njuter som allra mest i sällskap av släkt och vänner, gärna många åt gången! 
 
Vad ska ni själv hitta på i helgen?
 
Vad sägs om att i alla fall inleda helgen med en riktigt god pannkaksrulle? En pannkaksrulle med en något, kanske, otippad ingrediens - nämligen pizzatopping!
Förra helgen köpte jag en tub av Santa Marias nya Pizzatopping med smak av lök och vitlök. Jag hade aldrig testat den innan, men skulle göra kycklingpizza på kvällen så tänkte testa. Kycklingpizzan gjorde jag, men toppingen glömde jag helt bort och den stod fortfarande kvar orörd i kylskåptet när pizzan var uppäten...
Det var med andra ord läge att hitta på något annat att göra med den där pizzatoppingen, och valet föll till slut på pannkaksrulle. Resultatet blev förvånansvärt nog en riktig hit!! Hela familjen älskade den, och även om det var första gången jag gjorde den, så är det helt klart inte sista! 
 

Pannkaksrulle med bacon och pizzatopping

 
4-6 portioner
 
Ugnspannkaka:
  • 3 ägg
  • 8 dl mjölk
  • 4 dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olja eller smält smör
 
  1. Vispa samman alla ingredienserna.
  2. Klä en djup ugnsplåt med bakplåtspapper och häll pannkakssmeten i plåten.
  3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.

 
Fyllning:
  • 300 gram bacon
  • 1,5 dl ketchup
  • ca 2-3 dl riven ost
  • ca 2-3 msk pizzatopping Garlic & Onion
  • 2 msk oregano
  • svartpeppar
 
  1. Bred ut ketchupen på ugnspannkakan.
  2. Tärna baconet och fräs det i några minuter i en stekpanna. Strö ut bacontärningarna på ketchupen.
  3. Strö ut den rivna osten på baconet och krydda sedan med oregano och lite svartpeppar.
  4. Avsluta med att ringla över pizzatoppingen. 
  5. Rulla ihop pannkakan till en rulle. Skär rullen i bitar.
 
Servera varm eller ljummen tillsammans med en god fräsch sallad.
 
 
Ha nu en riktigt bra fredag mina vänner, och en lika bra helg. Vi hörs och ses under helgen!