Powered by Jasper Roberts - Blog

Nutellakakor

God söndagseftermiddag allihopa!
 
Hoppas ni haft en bra söndag, och en bra helg? 
Denna söndagen har vi tagit det väldigt lugnt och stillsamt här hemma och bara haft det skönt! Alldeles strax tänkte vi fortsätta med vår slappe-söndag framför tvn. Jag har lovat barnen popcorn, och så ska vi titta på Monster's University tänkte vi. Någon som sett den? Är den bra? 
 
Innan jag bänkar mig med barnen i soffan tänkte jag dock tipsa er om jättegoda kakor! Alla kanske inte vill titta på barnfilm denna eftermiddag, utan kanske hellre vill baka lite? 
I torsdags var jag ju på personalfest hemma hos en arbetskollega (kika gärna in på mitt Instagram för bilder - @vardagsmatalajess) och hon bjöd bland annat på jättegoda Nutellakakor! Det var första gången jag smakade dem, och de var så där riktigt härligt sega och hade en svag smak av hasselnöt. Riktigt goda verkligen, så jag bad om receptet och tänkte nu vidarebefodra det till er också! Prova!
 

Nutellakakor

 
 
 
24 kakor
 
  • 1 dl socker
  • 1 ägg
  • 2 dl kylskåpskall Nutella
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
 
  1. Vispa ihop ägg och socker
  2. Tillsätt den kylskåpskalla nutellan och rör till en slät smet.
  3. Blanda ner bakpulver och vetemjöl och arbeta samman till en deg.
  4. Dela degen i två delar och rulla varje del till en längd. Dela längderna i 12 bitar vardera. 
  5. Lägg de 24 degbitarna på en bakplåtspappersklädd plåt och platta till dem.
  6. Ställ dem kallt i ca 10 minuter.
  7. Grädda kakorna i ugnen på 175 grader i ca 8-10 minuter.
  8. Låt gärna kallna på galler.
 
 
Ät, fika och njut! garanterat uppskattade av barnen tillsammans med lite mjölk eller saft! Mums!
 
#1 - - Anette:

Hej, vilken fin blogg du har. Jag har också olika recept på min blogg. Kolla gärna in min och lämna en kommentar efter dig.
Ha en bra dag =)

#2 - - Sofia:

Det ser både gott ut och låter som det är gott :) Måste prova det någon gång! :)

#3 - - Agnes Bjurek:

Mums!

#4 - - lillemor:

ser gott ut

#5 - - Elisabet:

Gott

#6 - - Emma Grann - Pluggar till FOTOGRAF:

MUMS!

#7 - - Elin Fennander Sahlberg:

Ser verkligen himmelskt goda ut!!

#8 - - Linn Ida Elisabet Ekman:

åååh vet du hur gott det ser ut?!

#9 - - Johanna - A dream as model ♥:

måste testa! :D

#10 - - Anonym:

Oj vad gooott! :3

#11 - - Vicki Jacobson:

Åh så underbara! Synd att man är så nyttig av sig! :(

#12 - - Sofie:

Hej bara undrar lite...varför kylskåpskall Nutella? Då är den ju ganska eller riktigt hård.

Svar: Degen blir lite för lös med rumstempererad Nutella, och då smälter den för snabbt i ugnen. :-)
Jessica Fransson

#13 - - Kajsa:

Så goda de ser ut :D

Svar: Tack tack :-)
Jessica Fransson

#14 - - Anna I Mamma till 2 I:

Har precis bakat dessa kakor som såg så underbart goda ut, men mina blev stenhårda, haha. Kan det ha att göra med att nutellan va rumstempererad? :p

Svar: Hej! Ja, har du följt receptet i övrigt så är det nog temperaturen som är boven i dramat. Det är viktigt att nutellan är kall så kakan inte "smälter" för snabbt. Prova kylskåpskall Nutella nästa gång, så ska det nog gå bättre! :-)
Jessica Fransson