Powered by Jasper Roberts - Blog

Baconsås till kokt blomkål

Hej och välkommen fredag!
 
Äntligen fredag igen! Sista jobbdagen för denna veckan, och denna helgen är jag dessutom ledig! Det ni! Vad ska ni hitta på i helgen? Har ni några roliga planer?
Här hemma får jag och barnen besök över helgen. Sambon ska åka bort så min mamma kommer och håller oss sällskap istället. Jag har inte berättat något för barnen ännu, så det kommer bli överlyckligt överraskade ikväll när mormor helt plötsligt ringer på dörren. 
 
Först ska dock jobbdagen avklaras, och för att klara av jobbdagen måste man ju ha mat i magen, eller hur? Vad sägs om en riktigt god  och snabblagad baconsås till lunch idag exempelvis? Gärna serverad enkelt med bara kokt blomkål som jag har här, men den passar givetvis lika bra till pasta om man föredrar det. 
 

Skinksås till kokt blomkål

 
4 portioner
  • 2 msk vetemjöl
  • 5 dl mjölk
  • 2 msk senap
  • 0,5 dl persilja
  • 300 gram tärnat bacon
  • salt och peppar
 
  1. Stek baconet och strö över mjölet. 
  2. Häll på mjölken under omrörning och koka upp. Låt koka i ca 5 minuter.
  3. Smaksätt såsen med senap och persilja och smaka av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med kokt blomkål.
 
 
Tips!
När jag var liten brukar jag få denna maträtten av min mormor. Hon brukade dock lägga den förvällda blomkålen i en ugnssäker form och hälla såsen över för att sedan gratinera den i ugnen. Hon hade dock inget bacon i såsen utan serverade istället prinskorv till vid sidan om. Riktigt gott det med!