Powered by Jasper Roberts - Blog

Sommarkorv

Godkväll världen!
 
Nu börjar denna lördagen lida mot sitt slut. Hoppas ni haft en riktigt bra lördag? Själv är jag ganska nyligen hemkommen från jobbet för andra gången idag. Det känns som jag varit bosatt på jobbet den sista veckan/två veckorna nästan, men nu ska jag vara lite ledig igen. Visserligen trivs jag, och det är ju tur det.
 
Innan jag dimper ner i soffan framför något avsnitt eller två av The Walking Dead så tänkte jag bjuda på en riktigt gammal husmansklassiker. En rätt som jag tror börjar bli ganska bortglömd? I alla fall i min och de yngre generationerna. Jag pratar om s.k. "sommarkorv"! Har ni ätit det någon gång? En gammal goding som står sig än tycker jag, och helt klart ett måste att i alla fall prova en gång om ni inte redan gjort det.
 

Sommarkorv

 
4 portioner
 
  • ca 400 gram lättkorv/falukorv
  • 1 stor gul lök
  • 3-4 färska tomater
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • ca 0,5 tsk salt
  • 3 msk dill
  • 2 msk riven pepparrot
 
  1. Lägg korven i en ugnssäker form.
  2. Tärna tomater och lök och fördela ut dem runt om korven i formen.
  3. Blanda samman matlagningsgrädde, salt, dill och pepparrot. Häll såsen över korven.
  4. Tillaga i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
 
Skiva korven och servera tillsammans med kokt potatis eller potatismos, en klick senap och en riktigt härlig råkostsallad. Här hade jag en gjord på riven vitkål och olikfärgade paprikor för en extra färgklick.
 
 
Traditionellt brukar man göra denna rätten i stekpannan: steka korv och lök tillsammans, och sedan hälla på såsen. Jag älskar ju dock mat som sköter sig själv, så jag gör den hellre i ugnen.
 
Nu mina vänner blir det tvn för min del. Jag önskar er en fortsatt trevlig lördagkväll!