Powered by Jasper Roberts - Blog

Salsatorsk med nachotäcke

Godkväll, godkväll!
 
Idag är det ju "fredag" igen, alltid skönt! På fredagar äter man ju tacos, eller? Ja, vi gör det iofs väldigt sällan, men jag har ju förstått att det är väldigt vanligt ute i de svenska stugorna i alla fall. Tacos, eller pizza. Här brukar det bli varken eller trots att det är fredag, även om det så klart händer någon enstaka gång. 
Jag har nästan tröttnat på vanlig tacos helt enkelt, men däremot äter jag gärna andra rätter med lite tex-mex influenser. Variation är ett måste på min middagstallrik, så jag försöker förnya mig och prova nya saker så ofta jag bara kan. 
 
Har ni hört talas om tacofisk någon gång?
 
Jag fick tips om detta på Facebook, och tyckte det lät spännande nog att testa. Sagt och gjort, i veckan åt vi så kallad tacofisk. Eller ja, min lilla variant av det i alla fall. Jag följer sällan recept själv, utan gör lite efter eget tyckte och smak, så även här. 
Det var väldigt gott, verkligen, men i ärlighetens namn tyckte jag inte direkt att det smakade tacos faktiskt. För att det ska smaka tacos helt så måste man, enligt mig, ha i tacokrydda någonstans i rätten, och det hade inte jag. Därför väljer jag att inte kalla min fisk för just tacofisk, utan Salsatorsk istället för det var salsasmaken som jag lät vara huvudnumret i min version av denna rätten. 
 

Salsatorsk med nachotäcke

 
4 portioner
 
  • 400 gram fryst torskblock
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl chunky salsa (valfri styrka)
  • ca 1 dl riven ost
  • ca 2 dl naturella, saltade, nachochips
 
  1. Lägg fisken i en ugnssäker form.
  2. Blanda samman matlagningsgrädde med salsa. Smaka av med salt och peppar. Häll salsagrädden över fisken.
  3. Ställ in fisken i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.
  4. Ta ut fisken, stö över den rivna osten och krossade nachochips.
  5. Gratinera i ugnen i ytterligare ca 10 minuter tills osten och chipsen får fin färg.
 
Servera sedan fisken med exempelvis kokt potatis och blandade grönsaker.
 
Jag serverade med de grönsaker jag brukar ha i en vanlig taco - tomater, gurka, majs - så ta det ni brukar vilja fylla en vanlig taco med! Själv hoppade jag över potatisen då fisken i sig var väldigt mättande, men resten av familjen hade potatis till också.

Vill man att fisken ska smaka mer taco, så stö lite tacokrydda över fisken innan du häller på såsen. Eller krydda själv såsen med lite tacokrydda. Smaka dig fram helt enkelt. Jag tyckte det blev perfekt så här, med bara den kryddiga, lite starkare, salsan, men smaken är ju olika! Ett annat tips är ju att använda tacosås istället för salsa.
 
Prova vet jag, byt ut tacosen eller pizzan mot fredagsfisk en gång! Jag tror inte ni kommer bli besvikna! :-)
#1 - - julia:

Hoppas att du kommer att få en bra dag!