Powered by Jasper Roberts - Blog

Rödpätta med räkröra

Hej och godmorgon fredag!
 
Idag är det marknadsdags för mig och barnen och vi ska strax sätta oss i bilen och köra iväg ner till min mamma. Barnen är jättespända och sonen kan inte sluta prata om att han ska äta marknadsgodis och åka berg-och-dal-bana! Han vill dessutom köpa en tröja med Sonic the Hedgehog säger han, men det får vi se hur det blir med det. Misstänker att det blir svårt att hitta, men vi håller så klart tummarna!
Jag och barnen ska vara hos mamma hela helgen medan sambon är hemma och passar hundarna. Han är inte så marknadsintresserad ändå, så han är mest glad att han slipper följa med. Även om jag kommer vara borta från datorn så ska jag försöka mobilblogga när jag hinner med det. Det måste ju ätas även om man är på marknad, och detta är ju en matblogg, så. :-)
För att det inte ska bli för tyst här på bloggen i helgen så har jag även förberett ett par tidsinställda inlägg till er, så kika gärna in och håll utkik efter dem. 
 
Har ni Instagram? Jag är en riktigt flitig Instagram-användare, så följ gärna mig där för dagliga uppdateringar om både det jag äter, och det jag och barnen hittar på. Jag har över 700 bilder på min Instagram, och över 300 bilder under hashtaggen #vardagsmatalajess på min mat. Allt från vad jag äter till frukost, mellanmål, lunch och middag. 
 
TrollJess är mitt användarnamn på Instagram.
 
Följ mig gärna om ni är intresserade av en ännu närmare inblick i mitt kök och liv.
 
Nåväl, innan jag och barnen sätter oss i bilen så tänkte jag bjuda på ett recept så klart. Igår kväll gjorde jag en av mina absoluta favoriträtter. Det bästa jag vet är wienerschnitzel, på andra plats kommer lasagne och på tredje kommer panerad rödspätta! Rödspätta är så löjligt gott verkligen! Speciellt tillsamans med en riktigt god räkröra.
 

Rödspätta med räkröra

 
4 portioner
 
  • 400 gram rödspätta
  • ströbröd
  • salt och peppar
 
  1. Vänd fiskfiléerna i ströbröd blandat med salt och peppar.
  2. Stek fisken i smör på låg värme tills de blir gyllenbruna.
 
Räkröra:
  • 1 dl rysk yoghurt (eller liknande)
  • ca 200 gram skalade räkor
  • ca 10 cm gurka
  • ca 10 cm purjolök
  • 1 litet rött äpple
  • 1 msk dill
  • 1 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Tärna gurka och äpple i små bitar. Strimla purjolöken fint.
  2. Blanda samman alla ingredienserna och smaka av med salt och peppar.
  3. Låt gärna stå kallt en liten stund innan servering.
 
Servera fisken tillsammans med kokt potatis och räkröran. Såååå gott!!
 
Röran passar även väldigt bra i en bakad potatis eller en baguette exempelvis. Och vill man göra den vegetarisk, så är den lika fantastiskt god även utan räkorna i!
 
Nu, mina vänner, ska jag sätta mig och barnen i bilen. Jag önskar er en riktigt trevlig fortsatt helg!

 
#1 - - annamaria:

Älskar alla kalla såser...och spätta. Mums! Vilken härlig blogg du har!

Svar: Tack så mycket! Roligt att du tycker om den! :-)
Jessica Fransson